A birodalom vadonja: vadászat kultúrtörténete Kínában
A vadászat szerepe a kínai civilizációban hosszú, folyamatosan változó történettel rendelkezik, de talán sosem szólt pusztán zsákmányszerzésről.
Mielőtt a császárok rákaptak volna a porcelángyűjtésre és a költészetre, a kedvenc elfoglaltságuk a vadászat volt. Nem azért, mert nem volt jobb dolguk, hanem mert ez volt az a terep, ahol minden szem látta, ki az igazi főnök. Az udvari vadászat egyszerre volt élő reality show, hadgyakorlat és politikai kampány.
A korai idők óta a természetfeletti renddel, a hatalommal és az uralom legitimációjával fonódott össze - mondhatni tehát, a vadászat a császár és az arisztokrácia privilégiuma volt.
Ebben a posztban végigjárjuk a kínai vadászat történetét: az úri dzsemboriktól a nagyszabású császári hadgyakorlatokig, külön kitekintéssel a népi vadászatra és a kínai etnikumok vadászathoz kapcsolódó szokásaira.
A Zhou-kortól a Tang-korig: a hatalom szertartásos vadászatai
Már a Zhou-korban (i. e. 1046–256) a királyi és arisztokrata vadászatok elsősorban politikai és rituális funkciót töltöttek be, és a Zuo Zhuan (左传, Zuo kommentárja)-ban van egy ehhez kapcsolódó, érintőleges említése a vadászatnak:
「是會也,晉侯召王,以諸侯見,且使王狩,
仲尼曰,以臣召君,不可以訓,故書曰,天王狩于河陽,言非其地,也且明德也」
„Akkor tartották a gyűlést. Jin fejedelme meghívta a királyt, hogy a többi fejedelem előtt jelenjen meg, és küldte őt vadászni
Konfuciusz (Zhongni) így szólt: »Ha egy alattvaló hívja meg urát, az nem tanulságos. Ezért írja a krónika: ‘Az Ég Királya Heyangban vadászott’, ami arra utal, hogy ez nem az ő földje volt, de tiszteletet és erényt is mutat.«”
A vadászat itt tehát nem egy szabadidős tevékenységet jelent, hanem egy formális, politikai szertartást: a király elfogadja a szövetségi viszonyt és a fejedelmek előtti rangsort, ezzel mutatva a jó erkölcsöt.
Ugorva az időben, a Tang-korban (i. sz. 618–907) a császári vadászatok inkább reprezentációs, udvari jellegűvé váltak. A Tang császárok kedvelték a hegyi vadászatokat, amelyeket ünnepi, gyakran nagyszabású hadgyakorlatok kísértek. Li Bai így ír a "Nagy Vadászat Fú" (大獵賦) című művében:
朱旗赫以張,九天為之盡紫。
獵火燎而燒,千山為之俱赤。
A bíbor zászlók ragyogva feszülnek,
s a kilenc ég miattuk bíborba borul.
A vadásztüzek perzselve lángolnak,
s ezer hegy miattuk mind vörösen izzik.
Itt már érezhető az átmenet: a vadászat nemcsak rítus volt, hanem egy hadgyakorlat, a katonai képesség demonstrálása lett. Több ezer katona, lovas és harci szekér összehangolt mozgását igényelte.
Apropó, a késő Tang-dinasztia éppenséggel azért esett szét, mert a hatalmas regionális katonai kormányzók (節度使, jiedushi) túlságosan megerősödtek, saját hadseregeket tartottak fenn, és végül a császári udvar ellen fordultak. A Song-dinasztia (960–1279) alapítói ebből megtanulták a leckét, és ez az ilyen fajta reprezentatív vadászatokat is érintette.
A paranoia kora: A Song-dinasztia visszafogottsága
A Song alapítói szisztematikusan felszámolták a regionális katonai vezetők autonómiáját. Egy Tang-stílusú, több ezer katonát megmozgató császári vadászat pontosan olyan esemény volt, amely túlságosan nagy hatalmat és szervezési lehetőséget adott volna az ambíciózus hadvezérek kezébe. A Song udvar paranoid módon tartott minden olyan tevékenységtől, ami a katonai erő nem hivatalos demonstrációjának tűnhetett.
A Song-császárok hivatalos erdei vadászterületeket tartottak fenn, de a társadalmi kontroll és az adózás miatt az elit hatásköre szűkebb volt, és a népi vadászatok inkább a peremvidékeken, kisebb közösségekben maradtak fenn. Ráadásul a Song-korban megerősödött neokonfucianizmus hangsúlyozta a mértékletességet, a pazarlás kerülését és a néppel való törődést. A hatalmas hajtóvadászatok során gyakran letaposták a parasztok termőföldjeit, ami komoly elégedetlenséghez vezethetett. Az ekkoriban igazi aranykorukat élő konfuciánus hivatalnokok erősen kritizálták volna az ilyen, voltaképpen az uralkodó személyes szórakozását szolgáló, de a népnek kárt okozó tevékenységeket.
A mongol örökség: a vadászat mint hadigépezet
De aztán újfent jött egy fordulat, mégpedig a soron következő mongol hódítással, illetve a megalakuló Yuan-dinasztiával (1279–1368). A mongolok számára ugyanis a vadászat nem csupán egy arisztokrata sport volt, hanem a legfontosabb tevékenységek egyike: a nomád életforma szerves része, a túlélés és a társadalmi rang kulcsa volt. Tulajdonképpen egy állandó hadgyakorlat: egy nagyszabású mongol hajtóvadászat (nerge) felépítése, a csapatok koordinációja és fegyelme szinte megegyezett egy valódi katonai hadművelettel. A kánok pedig a vadászatokon keresztül előszeretettel demonstrálták erejüket és vezéri képességeiket.
A Ming balansz
Ezért amikor a kínaiak Zhu Yuanzhang (a későbbi Hung-wu császár) vezetésével elűzték a mongolokat és megalapították a Ming-dinasztiát (1368–1644), egy kettős örökséggel találták szemben magukat.
Egyrészt vissza akartak térni a tiszta han, konfuciánus hagyományokhoz (kvázi a Song-modellhez), másrészt nem hagyhatták figyelmen kívül azt a tényt, hogy őket magukat is a katonai erő juttatta hatalomra, és az északi határon továbbra is a mongolok jelentették a legnagyobb fenyegetést.
![]() |
| Ming-kori vadaszat |
A katonai funkció ismét fontossá vált, különösen a dinasztia első felében, mivel a korai Ming császárok, különösen a dinasztiaalapító Hong-wu és a harcos császár, Yongle, felismerték a vadászat katonai jelentőségét. A vadászatot ismét a hadsereg kiképzésének és a katonai elit harckészségének fenntartására használták. Yongle aki a fővárost Beijingbe költöztette, hogy közelebb legyen a mongol határhoz, rendszeresen tartott nagyszabású vadászatokat, amelyek egyértelműen a katonai készenlétet szolgálták.
A császárok Peking környékén óriási, fallal körülvett parkokat hoztak létre kifejezetten vadászati célokra. A leghíresebb a Nanyuan, a Déli Park volt, egy több száz négyzetkilométeres terület, ahová egzotikus állatokat is telepítettek. Ezek a parkok egyszerre szolgáltak a hadsereg gyakorlóterepeként és a császári udvar szórakozóhelyeként.
Mindazonáltal a Song-korból örökölt konfuciánus bürokrácia folyamatosan igyekezett korlátozni és kritizálni ezt a gyakorlatot, létrehozva egy állandó feszültséget a harci erények és a civil kormányzás ideálja között. Ebből adódóan a dinasztia második felében, ahogy a császárok egyre inkább a Tiltott Város falai közé zárkóztak, a nagyszabású, katonai jellegű vadászatok egyre ritkábbá váltak. Inkább szimbolikus, rituális eseményekké szelídültek, vagy teljesen elmaradtak.
A harcos hagyományok újjáéledése a Qing-dinasztia alatt
Ahogy említettük, a késői Ming-dinasztia idejére a császárok egyre inkább a Tiltott Város falai közé zárkóztak, a nagyszabású, katonai jellegű vadászatok pedig szinte teljesen megszűntek. Nagy vonalakban, a konfuciánus bürokrácia civil erényeket hangsúlyozó ideológiája felülkerekedett a harci hagyományokon, ami a birodalom katonai felkészültségének lassú hanyatlásához vezetett. Ezzel párhuzamosan a Kínai Faltól északkeletre egy új, félelmetes erő emelkedett fel: a mandzsuk.
![]() |
| Nurhachi rettegett Nyolc Zászlós serege |
Ez a félnomád, erdőlakó nép számára a vadászat nem csupán a túlélés, hanem a társadalom és a hadsereg alapja is volt. Az íjászat, a lovaglás és a fegyelmezett hajtóvadászat a mandzsu identitás és a katonai siker kulcsát jelentette. Amikor 1644-ben elfoglalták Beijinget és megalapították a Qing-dinasztiát*, tudatosan tették a vadászatot a birodalmi ideológia központi elemévé, hogy megőrizzék saját harcos identitásukat és elkerüljék a Ming-dinasztia végzetét okozó elpuhulást.
![]() |
| Qianlong császár vadászat közben |
A Qing-kori állami vadászatok legismertebb színtere a Mulan Weichang (木兰围场), Chengde prefektúra északi részén volt, ami ma a Hebei tartománybeli Chengde város és a Belső-Mongólia Autonóm Terület határán található. Kangxi császár 1681-ben alapította, és egészen Jiaqing uralkodásáig, 1820-ig volt használatban. Mintegy 105 alkalommal rendeztek meg itt az őszi vadászatot. És miért őszit?
![]() |
| Mulan |
Egyszerűen azért, mert bár a történeti emlékezet évszakoknak megfelelően (四時獵) emlékezett meg a vadászatokról, úgymint "tavaszi vadászatra járás" (春蒐), "nyári vadászatra járás (夏苗)", "őszi vadászatra járás (秋狝)" és "téli vadászatra járás (冬狩)", s mind közül az őszi volt a legfontosabb.
E négy évszak ebben a kontextusban a vadászati és katonai képzési ciklust írja le, ahol minden évszak más-más célt szolgált:
- tavasz (蒐田): válogatás, fiatal állatok kímélése
- nyár (仲夏): gyakorlat és kiválasztás, analógia a mezőgazdasággal (mint a földművelés ritmusa)
- ősz (仲秋): intenzív vadászat / harci gyakorlat
- tél (仲冬): teljes vadászat, minden elvihető, a katonai készültség ellenőrzése
A "Mulan" egyébiránt mandzsu szó, ami szarvas vadászatot jelent. A legnagyobb kiterjedése több mint 10 000 négyzetkilométer volt, kelet-nyugati irányban 125 km, észak-déli irányban 122 km hosszú.
A dinasztia hivatalos krónikái aprólékosan dokumentálták ezeket az évenként megrendezett őszi vadászatokat, amelyeken a Nyolc Zászló elit katonái ezrei vettek részt. Az őszi vadászat folyamata:
Az őszi vadászat négy lépésből állt: a körbezárás (布围), a megfigyelés (观围), a vadászat (行围) és a befejezés (罢围). A vadászat további lépésekre oszlott: vágtázó vadászat (驰猎), üldözés (追击), feltartóztatás (阻截), a vad leölése (聚歼), végül a miniszterek kértek a császártól, hogy fejezze be a körbezárást.
![]() |
| mandzsu harcos |
Apropó, a szintén hosszú ideig regnáló Qing uralkodó, Yongzheng utálta a vadászatot és alatta szünetelt is a nagyszabású rituálé. De meghagyta utódainak, hogy bizony folytassák csak, mert nem szabad elfelejteniük a családi hagyományt és a szent tanításokat.
Daoguang uralkodásának 4. évében (1824), tavasszal, Daoguang császár rendeletben állította le a Mulan őszi vadászatot:
再今岁秋狝木兰。允宜遵循成宪。肄武绥藩。然不可不审度时事
"Idén ősszel a Mulan vadászatot meg kellene tartani, hogy kövessük a régi alkotmányt, »gyakoroljuk a hadi gyakorlatokat és nyugtassuk meg a vazallusokat«. De nem lehet nem figyelembe venni a jelenlegi helyzetet, ezért az idei őszi vadászat Chengdében leáll."
Ezt követően azonban soha többé nem tartottak őszi vadászatot. 1860-ban, a második ópiumháború alatt, amikor a brit-francia szövetséges hadsereg elfoglalta Pekinget, Xianfeng császár északi Mulan vadászatra járás ürügyével menekült Chengdebe, a nyári rezidenciára. De az már egy másik történet.
![]() |
| nyári rezidencia |
De kicsit jobban visszakanyarodva e vadászatok jellegére, annyit mindenképp érdemes tudni róluk, hogy az előző hagyományoknak megfelelően, a császári vadászat egyszerre volt katonai gyakorlat és szakrális rítus: a császár a vad megölésével az Ég rendjét szimbolikusan helyreállította, és uralma alá hajtotta a természetet. A Nagy Qing Adminisztratív Kódex 《大清会典则例》 rögzíti, hogy a vadászatok során a császárnak személyesen kellett nyilat lőnie, s a zsákmányt az Égnek és az ősöknek ajánlani.
驾临围场,御弓矢,射中首兽。王公百官依次射猎
„Amikor a Szekér [a császár] megérkezik a vadászterületre, [Ő] felveszi íját és nyilait, és meglövi az első állatot. A hercegek, nemesek és minden hivatalnok ezután sorrendben folytatják a vadászatot.”
A Qianlong császár Valós Feljegyzései 《清高宗实录》-ben a következő szerepel:
获兽即择其尤以荐郊,祀天飨神,昭格有秩
„Az elejtett állatok közül kiválasztják a legkiválóbbat, hogy felajánlják a külvárosi [oltároknál], hogy áldozzanak az Égnek és megtiszteljék a szellemeket, fényesen és a rendnek megfelelően kifejezve tiszteletüket [az istenek felé].”
Ez a rituálé nem csak szimbolikus gesztus volt – a zsákmány-felajánlási szertartás (行围献俘礼) részeként a vadászat legszebb zsákmányát (általában szarvast) szertartásosan felajánlották, s mindez a következőképpen zajlott:
- kiválasztás: a nap vadászatának legszebb állatát kiválasztották.
- felajánlás: az állatot szertartásosan felnyársalták és a császári sátor előtt helyezték el.
- imádság: a császár személyesen mondott köszönetet az Égnek és a hegyek-folyók szellemeinek.
- felosztás: a megáldott húst szertartásosan felosztották a hercegek és tisztek között.
A Chengde Hivatalos Topográfiája《钦定热河志》 című műben (apropó, Jehol, a mai Chengde volt a Qing császárok nyári rezidenciája és a Mulan vadászterületek központja) is szó esik erről:
恭遇皇上巡幸木兰,凡亲射所得牲,必择色白者敬献。
„Amikor a Császár őrjáratra megy Mulanba, minden általa elejtett állat közül a fehér színűt kell kiválasztani tiszteletbeli felajánlásra.”
A Mulan vadászatok tehát nem csupán szórakozás, vagy reprezentációs események voltak, hanem az etnikai identitás fenntartásának eszközei is: a mandzsu uralkodó e rítus által maradt hű saját, félnomád vadász-hagyományaihoz, miközben a birodalom központját már konfuciánus állami keretek vezérelték.
A vadon elnémulása: Mulan Weichang bezárása
A XIX. század végére és a XX. század elejére a Qing-dinasztia súlyos pénzügyi és politikai válságba került. A Mulan vadászterület fenntartása óriási költséggel járt, miközben az országban földéhség volt. A modernizációt és a gazdasági bevételek növelését szorgalmazó hivatalnokok (köztük a befolyásos Yuan Shikai) nyomására a Qing udvar 1905-1906 körül meghozta a döntést, hogy a vadászterületet megnyitja a betelepülés és a mezőgazdasági művelés előtt (开围放垦). Ezzel a 200 éves császári vadászhagyomány hivatalosan is véget ért.
A császár vadászligetein túl - kitekintés egyéb kínai vadászhagyományokra: a Han kínai népi vadászat
Jóllehet idáig kizárólag a császári, vagyis az elit, uralkodó társadalmi osztály vadász emlékezetéről volt szó, de mi a helyzet a népi vadászattal? A han kínai parasztság is vadászott, de ennek jellege, célja és kulturális beágyazottsága teljesen más volt, mint az elit császári vadászatoké. Egyrészt azért tudunk róla sokkal kevesebbet, mert a történelmet az írástudó elit írta, amely a földművelést tartotta az állam alapjának, s a kínai civilizáció önmagáról alkotott képe a földművelésen és az írástudó bürokrácia értékein alapult, amelyben a vadászatnak csak másodlagos, gyakran lenézett szerep jutott.
![]() |
| kínai parasztok, XX. század első fele |
Míg a császár a hatalmát demonstrálta, a han paraszt számára a vadászat alapvetően az élelem-kiegészítés volt. A paraszti étrend alapja a rizs (illetve egyéb gabonafajták) volt, a hús meg afféle ritka luxus. A vadászat (nyulak, fácánok, szarvasok elejtése) ugyanakkor fontos fehérjeforrást jelenthetett a család számára, különösen a szűkös téli hónapokban.
Ehhez kapcsolódóan legalább annyira fontos volt a vadkár csökkentése érdekében folytatott vadászat, mivelhogy a vaddisznók, szarvasok, majmok és madarak hatalmas károkat tudtak okozni a termésben. Mellesleg pedig, az állatok bőre, csontjai, agancsa ruházati és szerszám-alapanyagként szolgáltak, amelyeket felhasználtak vagy a helyi piacon eladtak egy kis mellékes jövedelemért.
A nép elsősorban a legegyszerűbb módszerekkel vadászott, úgymint csapdák, hurkok, vermek, ami nem igényelt drága fegyvereket, és a földművelés mellett is lehetett alkalmazni.
Bár a krónikák és a hivatalos történetírás mellőzi, a népi vadász alakja és hagyományai megjelennek más forrásokban, például a klasszikus regények, mint a Vízparti történet (水滸傳), tele vannak vadászokkal, csapdázókkal. Persze emellett egyes helytörténeti leírások, vagy birodalmi leltárak is néha megemlítik az adott vidék vadászati termékeit.
![]() |
| Vízparti történet egy korai kiadása |
Például több hivatalos adótételi összeírásban is szerepelt a szarvasbőr, mint adóelem. Így szerepel ez a Ming-dinasztia korabeli A Nagy Ming-dinasztia Összegyűjtött Szabályzatai című államigazgatási kódexben 《大明會典》. A Dingzi raktárban (丁字庫) az alábbi leltár szerepelt:
丁字庫(。。。)山羊皮、綿羊皮、狐狸皮、鹿皮、麂皮、翎毛。
Kecske- és juhbőr, rókabőr, szarvas- és őzbőr, toll (nyílhoz).
A raktárakban lévő bőrök azt feltételezik, hogy a parasztok és a helyi vadászok ejtették el az állatokat. Azzal, hogy a Da Ming Huidian hivatalosan előírja a szarvasbőr beszolgáltatását adóként, a birodalmi kormányzat de facto engedélyezi, sőt, megköveteli a vadászatot.
Vadásznépek a birodalom peremén: az erdő népei
A történelem folyamán Kína sosem volt etnikailag egységes. A császári zászlók alatt több tucat, vadászattal és pásztorkodással foglalkozó nép élt. A Qing-dinasztia idején a mandzsuk, mongolok, oröcsenek, evenkik, daurok és xibék közösségek saját hiedelmeikben és szokásaikban is őrizték a vadászati kultuszt.
Orocsön (鄂伦春族)
Az orocsön nép a mai Heilongjiang erdeiben élt, illetve leszármazottjaik még a mai napig ott élnek. A Qing Shigao (清史稿) írja:
鄂伦春。。。以射猎为生。
„...az élúnchūn (orocsön) nép halászattal és vadászattal foglalkozik.”
Az orocsön nép hite a természetközpontú, animista sámánizmuson alapul. Totemállatokat is tiszteltek, mint például a medvét (熊, Niuniuku) és a tigrist (虎, Laomasi).
![]() |
| Orocsön Friends |
Evenki (鄂温克族)
Az evenki vadászok és rénszarvaspásztorok Szibériában és Kína északi tartományaiban élnek. A nevük jelentése valami olyasmi hogy "az emberek, akik a nagy erdőkben élnek”. A Ming- és Qing-kori forrásokban Szolon néven említik őket. Ők Kína egyetlen rénszarvastartó nemzetisége.
![]() |
| Evenki család |
Daur (达斡尔) és Xibe (锡伯族)
Két további etnikumot emelnék ki, az egyik a Daur nép, amely főként halászattal és csapdázással űzött, míg a Xibe katonai szolgálatot látott el a határvédelemben. A vadászat számukra a katonai fegyelem és a természetismeret gyakorlása volt – a birodalom vadászai és a császár katonái egyszerre.
A daurok az Amur-vidéken élve az elsők között kerültek szembe a terjeszkedő orosz kozákokkal. A Qing-dinasztia a daurokat ütközőzónaként és felderítő erőként használta az orosz határ mentén.
A xibék a mandzsukkal rokon, tunguz nyelvű nép. A leghíresebb történelmi tettük az, amikor Qianlong császár 1764-ben több ezer xibe katonát és családjaikat áttelepítette Mandzsúriából a birodalom legnyugatibb határvidékére, a mai Xinjiangba, hogy katonai helyőrségként szolgáljanak.
A vadon emlékezete
Ahogy említettük, a XIX. század második felére a Qing-birodalom hatalmi rendszere megrendült, a Mulan Weichang vadászterületet bezárták. A peremvidéki orocsön, evenki, daur, xibe népeket kényszerű letelepítésre ítélték, s a vadászat helyét az ipari fakitermelés és a prémkereskedelem vette át.
![]() |
| Mulan mulandósága |
A Kangxi és Qianlong korának nagyszabású vadászatából turisztikai emlékhely lett, a Mulan Weichang ma Hebei tartomány egyik örökségvédelmi parkja. Az erdők azonban már nem azok a vadonok, ahol a császár az Ég rendjét kereste.
A Qing császár dárdája már nem sújt le a medvére, vagy itt a szomszédban a matagik puskája sem szól, de mindkettő ugyanarra a kérdésre keresi talán a választ: hogyan lehet az ember egyszerre ura és része a természetnek?
*Egy kis kitekintés végett, Japánban ugyanekkor, ha már a kortárs uralkodói réteget vesszük összehasonlítási alapul, a Tokugawa-sógunátus alatt (1603–1868), a vadászat sokkal szűkebb társadalmi keretek között maradt. A shógunok és daimjók takagari (鷹狩) - sólymos vadászatai - a szamuráj harci erények bemutatására szolgáltak.
A Tokugawa-vadászat tehát társadalmi státuszt erősített, míg a Qing-vadászat birodalmi rendet szimbolizált. A japán sólymos vadászat nem kapcsolódott közvetlenül a természet feletti legitimációhoz. A Qing császár viszont a vadonban a mennyei megbízatás (天命, tianming) megújítását gyakorolta, mivel az erényes kormányzáson kívül a rítusok, köztük a vadászat helyes elvégzése is fontosnak számított.
Kapcsolódó bejegyzések:
A matagi és a japán vadászkultúra - átfogó írásom a matagikról és a japán vadászkultúráról, medvekultuszról
Sankabetsu medvetámadás - a legvéresebb állattámadás története Japánból
Horror-macska - nekomata krónikák a hegyekből
Kurvák és költészet Kínában - az ájtatos Tang-kori apácák
Amikor a gonosz Miki egér megtámadta Japánt - háborús propaganda
Project Fantasia: a kitsune szerepe az amerikai pszichológia hadviselésben
Miért ne engedd vissza tigrist a hegyekbe? - kínai bölcselet
Emishi - egy kihalt, rejtélyes népcsoport a régi Japánban
Heikegani rákok - a halott Heike szamurájok lelke rákokban él tovább
A hegyi bálna - nem az aminek gondolod. De minek is gondolod egyáltalán?
Warabi - éhező parasztok elesége és császári hamika egyszerre
Pokolvölgye majmai - téli vértelen majomvadászat
Aokigahara: a halál erdeje
Amikor a gonosz Miki egér megtámadta Japánt - háborús propaganda
Project Fantasia: a kitsune szerepe az amerikai pszichológia hadviselésben
Miért ne engedd vissza tigrist a hegyekbe? - kínai bölcselet
Emishi - egy kihalt, rejtélyes népcsoport a régi Japánban
Heikegani rákok - a halott Heike szamurájok lelke rákokban él tovább
A hegyi bálna - nem az aminek gondolod. De minek is gondolod egyáltalán?
Warabi - éhező parasztok elesége és császári hamika egyszerre
Pokolvölgye majmai - téli vértelen majomvadászat
Aokigahara: a halál erdeje







.jpg)








Megjegyzések
Megjegyzés küldése