Sztorik Hiroshimából vol.1 - A hiroshimai villamosok
A villamosok Japán tömegközlekedésében - ahogy sok más országban is - egyre ritkábbak, de az országban még mindig 20 működő hálózat található. Hiroshima azon kevés város egyike, amely megtartotta villamosvonalait, mi több, ez a város rendelkezik Japán leghosszabb, ma is működő villamoshálózatával.
![]() |
villamos Hiroshimából még az atomtámadás megelőző évekből |
A mai Hiroshima egy modern és gazdaságilag sikeres város, amely számos látnivalót kínál, a városban utazva pedig szinte lehetetlen elkerülni a villamost, amelyekből különböző korokból származó járműveket is megfigyelhetünk. A legérdekesebb járművek közé tartozik a 651-es (651番), 652-es (652番) és 653-as (653番) villamos, mind 1942-ben épült, melyek ma is emléket állítanak az első atombomba, a Little Boy 1945. augusztus 6-i ledobásának.
![]() |
652-es széria |
Azon ominózus nap reggelén, 8 óra 15 perckor az emberiség történetében először vetettek be atombombát háborúban. Nem sokkal ezt megelőzőleg az elmúlt hetekben oly gyakori légiriadót felfüggesztették, így a hirosimaiak a szokásos hétfő reggeli teendőikkel foglalkoztak, mielőtt a város pokoli rémálommá vált volna. Aznap 63 villamos (romendensha, 路面電車) közlekedett, amikor a bomba robbant.
Becslések szerint az év végéig körülbelül 140 000 ember halt meg az atomrobbanás következtében, köztük sokan éppen a villamosokon utaztak a becsapódáskor. A villamosokat üzemeltető Hirosimai Villamosvasút (広島電鉄, Hiroden) is természetesen katasztrofális károkat szenvedett: 123 járművéből 108 megsérült, ezek közül több mint 40 teljesen kiégett vagy javíthatatlan állapotba került, az infrastruktúráról nem is beszélve. A vállalat 1241 dolgozója közül 185-en meghaltak, 266-an pedig különböző mértékben megsérültek.
死の街に電車を走らせても、乗る人々がいるだろうか?
A belvárosi villamosvonalak (市内線) teljesen használhatatlanná váltak. Mindazonáltal az életben maradt dolgozók azonnal hozzáláttak a helyreállításhoz: gyalog indultak el felmérni a kocsik, a pályák, póznák, kábelek valamint a hidak állapotát. Napi szinten, szívós munkával, teherautókhoz kötött kötelekkel állították talpra a ledőlt póznákat, és kötötték össze a szétszakadt elektromos vezetékeket.
Még az atombomba ledobásának napján sikerült egyes szakaszokon helyreállítani a Miyajima-vonal (宮島線, Miyajima-sen) egy részét, és alig három nappal később, augusztus 9-én már a belvárosi vonalak egy szakaszán újraindult a villamosközlekedés Koi (己斐, ma Hiroden Nishi-Hiroshima-eki 広電西広島駅) és Nishi-Tenma-cho (西天満町, ma Tenma-chō 天満町) között, de a további helyreállítást számos akadály nehezítette.
Bár a Hatsukaichi (廿日市, Hatsukaichi) áramátalakító állomás (変電所, hendensho) szerencsére ép maradt, és tehát az említett Miyajima-vonalat hamar meg lehetett indítani, a belvárosba történő áramellátás még mindig bizonytalan volt. Az erre szükséges Senda-machi (千田町, Sendamachi) áramátalakító helyreállításához a hadsereg hajóparancsnoksága, az úgynevezett Akatsuki egység (暁部隊) érkezett segíteni: felállították a leszakadt tető helyére a sátrat, és eltakarították a törmeléket.
降りる暇もなく電柱の上で飯を食う
Ezután emberi erővel, sorban kiszedték az üvegszilánkokat az egyenirányítóból és folytatták a helyreállítást. Ez akkoriban még higanyos egyenirányító volt - egy speciális technológia, ami higanyt használt az áram átalakítására - gyakran okozott problémákat, szemben a ma használt, stabilabb szilíciumos egyenirányítókkal. E koreabeli technológia karbantartása és javítása bonyolultabb volt, mert érzékenyebb volt a fizikai sérülésekre, illetve a higany miatt veszélyesebb volt dolgozni vele.
A villamosok újbóli megjelenése, amely annyi ember fáradhatatlan munkájának volt köszönhető, mintegy szimbolikusan a város továbbélését jelentették. A villanyvezetékekhez és szigetelést helyreállító dolgozóknak le sem másztak pihenni, a villanyoszlopokon ettek (降りる暇もなく電柱の上で飯を食う), ahogy erről a Matsuura Akitaka (松浦明孝), a hiroshimai villamosművek akkori igazgatójának naplója beszámol. Szerinte pontosan ezen elkötelezettség vezetett el ahhoz, hogy újrainduljon a villamosközlekedés (だから路面電車は生き返った), ami kiadott naplóiratainak címe is egyúttal, e mű pedig a villamosvonalak helyreállításának történetének egyik legismertebb forrásának is számít.
A felépülés útja azonban nem korántsem volt zökkenőmentes. 1945. szeptember 17-én, alig több mint egy hónappal a bombázás után, a Makurazaki tájfun (枕崎台風) sújtotta Japánt: Hiroshima prefektúrában több mint kétezer ember vesztette életét, és ismételten hatalmas károk keletkeztek. A Hirosimai Villamosvasút szintén újabb csapást szenvedett, a Tenma-bashi (天満橋) és a Yokogawa-bashi (横川橋) hidakat elsodorta az ár.
![]() |
Az ikonikus atombomba dóm a pusztítást követően, és már egy közlekedő villamos |
Rengeteg dolgozó kapott sugárbetegséget (放射線障害, hōshasen shōgai) az elkövetkező években, viszont a vállalat töretlenül dolgozott a villamosvonalak rendbetételén, ugyebár annak a filozófiának a szellemében, hogy a közlekedést kell először helyreállítani a közbiztonság és a város újjáépítése érdekében.
A háború utáni helyreállítási munkálatok
![]() |
pillanatkép az ötvenes évekből |
![]() |
Ōsakából hozták a villamosokat |
Ma már persze egyaránt modern japán Green Mover Max (グリーンムーバーマックス) típusú, valamint német Siemens villamosok szállítják az utasok többségét a városban, de a háborúban sérült, de megőrzött hibaku (被爆) villamosok közül a 651-es és 652-es ma is közlekedik, a 653-as különleges alkalmakkor, a 156-os pedig 2020-ban, 33 év után ismét forgalomba állt.
A hibaku densha öröksége
A hirosimai villamosok nem csupán közlekedési eszközök, hanem mély kulturális szimbólumok is, amelyek szervesen összefonódtak a város történetével és identitásával. Az atomtámadás utáni újjáépítés és túlélés jelképeiként a villamosok számos művészeti és irodalmi alkotásban, valamint filmekben is megjelennek.
![]() |
Ezt tavaly fotóztam, amikor a városban jártam. Ezek a 801-es szériák már az 1980-as években kerültek forgalomba |
Elmondhatjuk, hogy a hirosimai villamosok az emberi kitartásról, az újjászületésről és a reményről is mesélnek. Ezért is van talán az, ha valaki ma felszáll egy hibaku denshara, nem csak egy városi járaton utazik, hanem a múlt emlékein is keresztül halad, amelyek soha nem engedik elfeledni a történelem sötét napjait.
Kapcsolódó bejegyzések:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése