Cui Jian - A kínai rock atyja

Zenészcsaládban nőtt fel Běijīngben, koreai származású apja után 14 éves korában maga is trombitázni tanult, 20 évesen már a Běijīngi Filharmonikus Zenekarban játszott. A 80'-as évek beli Běijīngben találkozott különböző nem hivatalos csatornákon, úgymint a turisták, külföldi diákok által kazettákon behozott nyugati rockkal, rock'n'rollal, mely a fiatal Cui Jiant is megfertőzte, Simon & Garfunkel és John Denver volt leginkább hatással rá, s elkezdett gitározni tanulni.
1984-ben, hat zenésztársával alakította meg első együttesét - 'Hét funérlemezt' (七合板乐队) - a hét zenész bandáját, az együttes tagjai hozzá hasonlóan klasszikus zenei képzettségben részesültek, zenéjük a Beatles (甲壳虫), Rolling Stones (滚石), Police (警察乐队) Talking Heads stílusára hajazott, kisebb běijīngi bárokban, hotelokban léptek fel, saját szerzeményeiken kívül nyugati előadók dalait játszva - ők voltak Kína első ilyen jellegű együttese. Folyó évben adták ki első lemezüket, A csavargó visszatér (浪子归) címmel, melyen főleg romantikus szerelmes dalok szerepeltek poppos melódiákkal. A lemez felvételének minősége elég gyatrára sikerült (Cui Jian maga nem is ezt tekinti első albumának) mégis újszerűnek számított Kínába enyhe progresszív ill. folk rockos felhangjával, s megalapozta Cui Jian későbbi stílusjegyeit. Első saját szerzeménye a 'Nem [arról van szó, hogy] én nem értem' (不是我不明白).
1985-ben egy Běijīngben rendezett tehetségkutató énekversenyen figyeltek fel rá, ezt számít karrierje egyik legfontosabb állomásának is, a dalaiban már komolyabb hangvételű, az embereket mélyen megérintő témákat feszegetett - miközben a korabeli kínai mainstream továbbra is romantikus-idillikus nóták tömkelegét ontotta, Cui Jian a szabadság és a kulturális forradalom kérdését boncolgatta - ami az akkori generáció számára igencsak neuralgikus pontoknak számított - s dalszövegeivel embertömegek szemét nyitotta fel. Voltak, kik pusztán a "dekandens kapitalista kultúra" megtestesítőjének tartották, a kínai ifjúság számára viszont a szókimondás, felvilágosodás, mi több az ellenállás szimbólumává vált.
Az 1986-os nemzetközi békeév alkalmából rendezett běijīngi koncerten hangzott el a 'Semmim sincsen' (一无所有) c. új szerzeménye (angolul Nothing to my name-nek fordítják), mely meghozta hírnevét, s ikonná tette az akkori Kína fiataljainak szemében.
Az egyetemek kampuszain, koleszaiban már Cui Jian számai szóltak, s tanulták azokat gitáron játszani egyre növekvő számú rajongói.

Az elkövetkezőkben már külföldön is kezdett hírnevet szerezni magának, fellépett a 88'-as szöüli olimpia nyitóünnepségén, melyet szerte a világon közvetítettek. 1989-ben az első Legnépszerűbb ázsiai előadó díjátadó gálára kapott meghívást Londonba, majd a Printemps de Bourges párizsi fesztiválra is. Hazatérését követően megkezdte a Rock az új hosszú menetelés útján kínai turnéját, ami országszerte ösztönzőleg hatott a kínai rockszférára.
A Semmin sincsen az 1989-es a Tian'anmen téri diáktüntetések himnusza is volt egyben, s a tüntetés elfojtása után számos előadó, köztük Cui Jian is bujdosni kényszerült különböző tartományokban a kormány megtorlása elől, ám a szankciók csak átmenetinek bizonyultak, s viszonylag hamar, már 1990-ben visszatérhetett a fővárosba. A Rock az új hosszú menetelés útján turnéja során piros kendővel szemein jelent a meg a színpadon a politikai töltetű 'Egy darab piros szövet' (一块红布) számát előadva tiltakozásul, a kormány félbe is szakította a turnét.
1991-ben, a běijīngi undergound rock közösségből verbuvált új bandájával, a japán Amari Kyosuke gitáros közreműködésével jelentette meg második albumát, a 'Megoldást' (解决), mely egyrészről korábban rögzített dalait tartalmazta, valamit még mindig kissé experimentális jellegű volt, de osztatlan népszerűségnek örvendett Kína szerte. Sőt, Japánban is. 1992-ben, mikor az MTV Hong Kong után a szárazföldi Kínába is megvetette lábát, a Megoldás albumról származó 'Engedj szabadon a hófútta földön' ( 快让我在雪地上撒点野) című számának az MTV Nemzetközi Közönségdíját sikerült bezsebelnie, mely Japánban is nagy siker lett, 1994-ben került sor első fellépésére Tōkyōban.
1994-ben adta ki harmadik lemezét, a 'Tojás a vörös zászló alatt" (红旗下的蛋), otthonában és külföldön egyaránt komázták, jöhetett a négy várost érintő újabb turné Japánban, a közönségtől és a médiától is pozitív visszhangot kapott, 1995-ben pedig Amerikában, Seattleben is debütálhatott a Bumbershoot fesztiválon. Ugyanebben az évben újfent megjárta
Tōkyōt, majd a Táng-dinasztia (唐朝) és a Kobra (眼镜蛇) kínai rockegyüttesekkel Németországban és Svájcban turnéztak egyet.

Sok évnyi munka eredménye lett a 'Szineket nyújtok számodra' (给你一点颜色) album 2005-ben, mellyel ismét bizonyítani akart közönségének. Egykori közönsége viszont időközben megváltozott: azok a lázadó rajongók, akik egy, másfél évtizeddel megelőzőleg még itták szavait, már felnőttek és megjámborodtak. A mai fiatalság pedig Jay Chou, és hasonlók sztárok árnyékában aligha ismerheti Cui Jiant. Persze eleve hülyeség lenne őket összehasonlítani.
Mindennek ellenére, 2008-as Běijīngben tartott 20 éves jubileumi koncertjére pár tízezer jegynek nem volt nehéz gazdára találnia, s azóta is számos fesztivál, köztük a MIDI visszatérő vendége (tavaly is fellépett a MIDI-n Shanghaiban). Ami nem véletlen: Cui Jian a kínai rock egyik legsikeresebb, és leginkább nagyhatású előadója.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése