Hazel Ying Lee: az első kínai pilótanő
Hazel Ying Lee, vagy Lǐ Yuèyīng (李月英) 1912-1944, az első amerikai-kínai pilótanő, ki a kínai repülés úttörője is egyben. Kantoni eredetű* kínai szülők gyermekeként Oregonban született és nőtt fel, középiskolai tanulmányai végeztével 1929-től liftes lányként dolgozott, ami az Amerikában élő kínai nők egyik fő munkalehetőségét képezte a korszakban.
1932-ben, 20 évesen repült először - ekkoriban az amerikai pilóták kevesebb, mint 1%-a volt nő -, majd nemsokára csatlakozott a Portlandi Kínai Repülőklubhoz (波特兰美国华侨航空学校), s egy bizonyos Al Greenwoodtól vett repülőórákat. 1932 októberében az első amerikai-kínai pilótanő lett, ki megszerezte a pilóta engedélyt, mely jelentős lépésnek bizonyult egy csaknem kizárólag férfiak által kultivált tevékenységben. Itt ismerkedett meg későbbi férjével, 'Clifford' Louie Yun-qunnel - Léi Yánjūn (雷炎均) 1914–1999.
1933-ban Kínába utazott, a Japán-ellenállás kapcsán a Kínai Légierőhöz (中国空军) való csatlakozás reményével, és bár utóbbi szervezet a háborús helyzetből adódóan az amerikai légierőhöz hasonlóan szintén pilóta-hiányban szenvedett, szabályzata szerint nem alkalmazhatott nőket katonai bevetéseken, így civil gépeket vezetett, majd később a civil adminisztrációhoz került, ahol egészen a főtitkári pozícióig jutott, s Sòng Měilíng (宋美龄), Jiǎng Jièshí (Csang Kaj-sek) feleségének lett angol nyelvű gépelője. Nagyon nyitott természetűnek ítélték, mindazonáltal - vélhetőleg Amerikában való felcseperedésének köszönhetően - eltérő hozzáállása, illetve szokásai voltak, mint egy szárazföldi kínainak, ezért sok kritika és támadás érte, miután pedig japán kémnek vádolták, felmondott és visszatért szülei kantoni szülőfalujába, hol egy iskolában vállalt tanítást. Sokkal könnyebbé itt sem vált sorsa: a hagyományos kínai társadalomban a nők lehetőségei igencsak korlátozottak voltak, ekképp közvetlen környezetében sem díjazták ténykedését.
1937-ben kitört a totális háború Kína és Japán között, Lee továbbra is Kantonban maradt családját és barátait mentve, noha a japán bombázások Kantont sem kímélték. Egy újbóli, a Kínai Légierőhöz való sikertelen felvételét követően 1938-ban Hong Kongon keresztül visszatért az Államokba. New Yorkban a kínai kormány számára hadianyag beszerzését intézte.
Pearl Harbor után ugyebár Amerika is belépett a II. világháborúba, a pilótahiány miatt 1943-ban megalakult a Woman Airforce Service Pilots (WASP) női aviátor civil szervezet Jacqueline Cochran vezetése alatt, melyhez Lee is csatlakozni kívánt, így részt vett a hat hónapos kiképzésen, majd felvételt nyert az alakulat tagjai közé. Mivel a WASP civil szervezetnek számított - jóllehet katonai irányítás alatt állt - tagjai a civil szférán keresztül kapták fizetésüket, s szolgálat teljesítése közben történt halálesetkor sem részesülhettek katonai temetésben. Általában kevésbé népszerű, illetve kisebb jelentőségű szállítmányozási utakat bíztak a női pilótákra.
Lee a Harmadik Szállítmányozási Osztagoz került, mely viszont fontos hadkiegészítői feladatokat látott el: katonai gyülekezőhelyekre juttatták el az átalakított autógyárakban készült repülőgépeket, melyek onnan az európai ill. csendes-óceáni hadszíntérre kerültek. Nővérének írt levelében "hétnapos munkahétről" számolt be.
Társai nyugodt és félelmet nem ismerő pilótának írták le. Kétszer kellett kényszerleszállást végrehajtania, egyszer egy kansasi búzamezőn; hol egy helyi farmer kergetni kezdte gépe körül, azt ordibálván szomszédainak, hogy a japánok támadást indítottak Kansas ellen, végül Lee megelégelte a fogócskát, egyúttal megállásra késztette a hadonászó földműves kezében lévő vasvillát is. Majd a farmer fiával felhívatta a bázist személyének igazolására: tisztázódott a félreértés...
Lee nagy népszerűségnek örvendett, életteli, ambiciózus nő volt, emellett jó humorérzékkel rendelkezett, bármilyen csínytevésben benne volt, például ajakrúzsával pingált kínai írásjegyeket saját és pilótatársai gépeinek horizontális vezérsíkjaiba: egy alkalommal egy testes pilóta gépére írta annak gúnynevét - 'kövér segg' kínaiul [肥臀?], Kövér Segg úr persze nem tudott kínaiul.
Volt még egy jellegzetessége: akárhol kellett is megszállniuk, nagyvárosban, vagy vidéken, valahányszor talált magának kínai kifőzdét, ahol általában saját maga készítette el a fogásokat - pilótatársai számára is, megismertetve ezzel egy kicsit a kínai kultúrát és kulináriát.
1944 áprilisában katonai kiképzésen esett át, majd szeptemberben a texasi Pursuit Schoolba küldték egy újabb intenzív tanfolyamra, s egyike volt azon 134 női pilótának az amerikai hadseregben, kik gyorsabb és nagyobb teljesítményű vadászrepülőket - P-63 Kingcobra, P-39 Aircobra vagy éppen a P-51 Mustang - vezethettek, mi több így Lee lett az első kínai etnikumú (华人) vadászrepülő-pilótanő is egyszersmind. 1944. november 10.-én parancsot kapott a Bell repülőgépgyárból egy P-63-as eljuttatására a Montana állambeli Great Fallsba (onnan pedig az oroszok vitték tovább a támogatásba kapott gépeket. Lee és társai összesen mintegy 5000 repülőt juttattak el Great Fallsba). Tiszta időjárási viszonyok között érkezett el Great Fallshoz, ám vele együtt számos P-63-as érkezett, ami zavart okozott a reptér irányítóközpontjában, ily mód leszálláskor Lee gépe egy másik Királykobrával ütközött és kigyulladt: Hazal Ying Lee két nappal később belehalt égési sérüléseibe, mindössze 32 évesen. Öccse szintén az amerikai hadsereg zászlaja alatt, a páncélos hadosztályban szolgálva esett el Franciaországban. A család mindkettőjüknek Oregon államban, Portland temetőjében kívánt síremlékművet állítani, kezdetben a hatóságok visszautasították az ázsiaiak elhelyezését a "fehér szekcióba", később mégis a Lee család győzedelmeskedett, így tekinthető ma meg emlékművük a portlandi River View Cemetery-ben.
1979-ben az USA Kongresszusa utólagosan elismerte a WASP-t katonai szervezetként, tagjait pedig katonai szolgálatot végzőkként. A WASP összesen 38 pilótanője vesztette életét szolgálat közben a II. világháború során, Hazal Ying Lee volt köztük az utolsó.
*广东台山市大江镇水楼村
bővebben:
我市旅美华人李月英:世界上第一个驾机飞越大西洋的华人女性
kínai pilóták: chinesepilot.com
hölgypilóták: holgypilota.blog.hu
Megjegyzések
Megjegyzés küldése