Hazel Ying Lee: az első kínai pilótanő
Hazel Ying Lee, vagy Lǐ Yuèyīng (李月英) 1912-1944, az első amerikai-kínai pilótanő, ki a kínai repülés úttörője is egyben. Kantoni eredetű* kínai szülők gyermekeként Oregonban született és nőtt fel, középiskolai tanulmányai végeztével 1929-től liftes lányként dolgozott, ami az Amerikában élő kínai nők egyik fő munkalehetőségét képezte a korszakban.
1932-ben, 20 évesen repült először - ekkoriban az amerikai pilóták kevesebb, mint 1%-a volt nő -, majd nemsokára csatlakozott a Portlandi Kínai Repülőklubhoz (波特兰美国华侨航空学校), s egy bizonyos Al Greenwoodtól vett repülőórákat. 1932 októberében az első amerikai-kínai pilótanő lett, ki megszerezte a pilóta engedélyt, mely jelentős lépésnek bizonyult egy csaknem kizárólag férfiak által kultivált tevékenységben. Itt ismerkedett meg későbbi férjével, 'Clifford' Louie Yun-qunnel - Léi Yánjūn (雷炎均) 1914–1999.


Pearl Harbor után ugyebár Amerika is belépett a II. világháborúba, a pilótahiány miatt 1943-ban megalakult a Woman Airforce Service Pilots (WASP) női aviátor civil szervezet Jacqueline Cochran vezetése alatt, melyhez Lee is csatlakozni kívánt, így részt vett a hat hónapos kiképzésen, majd felvételt nyert az alakulat tagjai közé. Mivel a WASP civil szervezetnek számított - jóllehet katonai irányítás alatt állt - tagjai a civil szférán keresztül kapták fizetésüket, s szolgálat teljesítése közben történt halálesetkor sem részesülhettek katonai temetésben. Általában kevésbé népszerű, illetve kisebb jelentőségű szállítmányozási utakat bíztak a női pilótákra.

Társai nyugodt és félelmet nem ismerő pilótának írták le. Kétszer kellett kényszerleszállást végrehajtania, egyszer egy kansasi búzamezőn; hol egy helyi farmer kergetni kezdte gépe körül, azt ordibálván szomszédainak, hogy a japánok támadást indítottak Kansas ellen, végül Lee megelégelte a fogócskát, egyúttal megállásra késztette a hadonászó földműves kezében lévő vasvillát is. Majd a farmer fiával felhívatta a bázist személyének igazolására: tisztázódott a félreértés...
Lee nagy népszerűségnek örvendett, életteli, ambiciózus nő volt, emellett jó humorérzékkel rendelkezett, bármilyen csínytevésben benne volt, például ajakrúzsával pingált kínai írásjegyeket saját és pilótatársai gépeinek horizontális vezérsíkjaiba: egy alkalommal egy testes pilóta gépére írta annak gúnynevét - 'kövér segg' kínaiul [肥臀?], Kövér Segg úr persze nem tudott kínaiul.
Volt még egy jellegzetessége: akárhol kellett is megszállniuk, nagyvárosban, vagy vidéken, valahányszor talált magának kínai kifőzdét, ahol általában saját maga készítette el a fogásokat - pilótatársai számára is, megismertetve ezzel egy kicsit a kínai kultúrát és kulináriát.

1979-ben az USA Kongresszusa utólagosan elismerte a WASP-t katonai szervezetként, tagjait pedig katonai szolgálatot végzőkként. A WASP összesen 38 pilótanője vesztette életét szolgálat közben a II. világháború során, Hazal Ying Lee volt köztük az utolsó.
*广东台山市大江镇水楼村
bővebben:
我市旅美华人李月英:世界上第一个驾机飞越大西洋的华人女性
kínai pilóták: chinesepilot.com
hölgypilóták: holgypilota.blog.hu
Megjegyzések
Megjegyzés küldése