Ugrás a fő tartalomra

精选博文

Kirifuri-felföld

A ló és a szarvas együtt = hülye?

Az egyik legkommerszebb japán nyelvű inzultálásról van szó, a 馬鹿 ('baka'), mely hülye, ostoba, idióta jelentéssel bír.

A baka leírására a ló (馬), valamint a szarvas (鹿) kanji-jait szokták használni. Ez egy példa az ateji-re (当て字, 宛字), amikor egy kanji-t pusztán fonetikusan használnak kiejtése/olvasata végett, sem mint jelentéstartalma miatt.




え一とね、この字は馬って読むの。こつちは鹿ね。

Uh, ezt a karaktert 'lónak' olvasd. Ezt 'szarvasnak'.

馬と鹿でバカって読むのよ!

A 'ló' és a 'szarvas' együtt baká-nak olvastatik.

De miért ezeket a kanji-kat használják a baka leírására?

Más kanji-kat is használtak a baka leírására, (lásd
bitxəšï releváns bejegyzésében), de többnyire a 馬鹿 számít standardnak. Katakanával - バカ - is gyakorta találkozhatunk, elsősorban mangákban, és ekkor erőteljesebb hangvétellel bír.

Lehetséges, hogy pusztán azért illetik a ló és szarvas kanji-jaival, mert egyik állat sem kivételesen intelligens...(?) (Például a
鳧 /かも, vagyis a kacsa alatt bénát, szerencsétlent is érthetnek, noha az azért egyértelműbb példa, gonduljunk a magyarban a balfácánra.) Bár ez önmagában elég gyenge érv.

A kifejezésre ebben a formában és jelentésben nem találtam arra vonatkozó adatokat, hogy kínaiban is használatos lenne. Van viszont egy chéng​yǔ, zhǐ​lù​wéi​mǎ (
指鹿为马), "szarvasnak látja a lovat" [literálisan a szarvasra mutat a ló helyett], ami alatt kardinális, avagy szarvashiba értendő (diān​dǎo​shì​fēi [颠倒是非], vagyis felcserélni a jót és rosszat). Egy ehhez kapcsolható további chéng​yǔ: mǎ​lù​yì​xíng (马鹿易形), pontosan ennek ellenkezőjét jelenti, vagyis hogy "könnyedén megkülönböztetni a lovat a szarvastól", ergo tudni a helyest, és helytelent, a morális értelemben vett jó és rossz közötti különbséget. Ez persze nem jelenti azt, hogy párhuzamba állítható a japán 馬鹿-val, csak mint érdekesség. (Egyébként, ha már a kínainál tartunk, az ateji kapcsán egy általános kínai kifejezés: mǎmǎhūhū (马马虎虎), aminek írásjegyei: ló-ló, tigris-tigris, vagy csak simán mǎhū (马虎) figyelmetlent, gondtalant, slendriánt jelent/vagy pedig még elmegy, szó-szó, nem rossz értendő alatta.)

Példák a baka használatára (mangából kiragadott példák):

バカだ!- "Hülye!"

俺は大バカだよ!- "Hogy én milyen hülye vagyok!"

Itt saját magára értette a beszélő, de persze egyes szám második személyben is, mint "te hülye vagy" is használható:

聞いてんのか、このバカ? - "Hallasz engem, te barom?!"

Kombinációk:

a mono 者 - embert, személyt jelző - szuffixum (a kínaiban nominalizáló partikula) gyakorta kapcsolódik a baká-hoz:

馬鹿者!- "Idióta/barom!"

a mono mon-ra is lerövidíthető:

バカモン - barom, idióta

Baka+ yarō:

A yarō - fickó, hapsi - alapvetően férfira mutat. Inzultálásként is lehet használni, a hangnem erősségének függvényében, pl.: konoyarō-t (このやろ) lehet szelídebb és sértőbb hangnemben használni. Szintúgy a ばかやろ一(bakayarō)-t.

Baka + főnév:

このバカ猫が!- "Az a hülye macska!"A baka-neko-t is lehet konkrétan hülye/ostoba macskának fordítani, de a mondat kontextusában inkább csak szimpla szitkozódásként szerepel.

Baka+ melléknév:

そんな馬鹿なことはないだろう!- "Ez őrültség/hülyeség"[ez nem lehet igaz!]

そ、そんなバカな!- "Ez őrület" vagy "ez nem lehet igaz"

Kifejezések baká-ra:

バカ言つちやいかん! - "Ne beszélj hülyeségeket!"

バカにしてるんですか? - "Most hülyéskedsz velem?!"

ばかばかしい! - "Ez nevetséges/hallatlan!"

バカと煙は高い所が得意なのよ!- "A bolondok és a füst a magas helyekre specializálódtak", ami a バカと煙は高い所が好き - a "bolondok és a füst szeretik a magas helyeket" kifejezés szelídebb változata.

バカはけぜをひかん / 馬鹿は風邪を引かない - "A hülyék nem kapják el a megfázást", a hülyék nem fáznak meg.

馬鹿は死ななきゃ治らない - "Hülyékre csak a halál a gyógyír" - nem lehet mit kezdeni egy bolonddal. (Literálisan amíg a hülye meg nem hal, nem lesz gyógyulása.)

馬鹿も一芸 - "A bolond is ért valamihez". (Én speciel ezzel szoktam replikázni.)

Megjegyzések

  1. Látom, szorgalmasan tanulsz japánul :)
    Jó kérdés, hogy miért használják a 馬-t és a 鹿-t a バカ leírására...a muromacsi-korban még 馬嫁 -nek is írták.

    VálaszTörlés
  2. もちろん、日本語はとても面白いですよ!毎日日本語を勉強します!

    Valami homályos kínai történetet szerint volt egy hadvezér, aki egy lovat és egy szarvast hívott, hogy megbizonyosodjon róla, hűségesek-e alattvalói, és lehet, hogy a japánok is ismerték ezt a sztorit. Ám azt, hogy ez mily mód kapcsolódott volna a mai értelméhez, illetve használatához, nem volt semmi adat...

    VálaszTörlés
  3. Jot nevettem azon, hogy a 勉強 karakterenek ejtese kinaiul miǎn​qiǎng, ami kenyszeritett, eroltett, nehezsegekkel jaro dolgot jelent. Kerdeztem Yurit, es mondta, hat igen, a japanok szamara a tanulas egy eroltetett, kenyszeritett dolog :) Noha van nemi elteres az irasjegyek kozott:勉強~勉强

    VálaszTörlés
  4. Annyit megtudtam, hogy a 近世 korszaktól már szinte csak 馬鹿-nak írták. Az a szarvasos-lovas kínai sztori 17. századi japán könyvekben (斉東俗談, 諺草) is megtalálható, szóval elképzelhető, hogy annak a hatására kezdték így írni. 


    "勉強"

    Ez hasonló ahhoz, hogy a koreaiban a tanulásra a 工夫-t használják :)

    VálaszTörlés
  5. Ezek szerint csak van valami alapja annak a történetnek.

    A 工夫 se rossz! :)

    VálaszTörlés
  6. Megtaláltam a 斉東俗談-ban a kérdéses részt:
    http://archive.wul.waseda.ac.jp/kosho/ho02/ho02_00216/ho02_00216_0001/ho02_00216_0001_p0011.jpg

    VálaszTörlés
  7. Köszi, hogy utánanéztél! Nem tudom miért, de mindig meglep, amikor katakanákat látok egy ilyen régi szövegben, holott tudom, hogy azt is elég régóta használják... De valahogy mindig valami újkori írásra asszociálok katakana kapcsán.

    VálaszTörlés
  8. Pedig a katakana a Heian-korszak elején alakult ki-sőt, a Nara-kori emlékek közt is találni a katakanához már igen közeli karaktereket.
    Ennek is van koreai párhuzama, a 吐.

    Pl
    katakana: タ [ta] ― 吐: タ [ta]
    katakana: ヤ [ja] ― 吐: ヤ [ja]
    katakana: カ [ka] ― 吐: カ [tǝ]
    katakana: ト [to] ― 吐: ト [wa]

    A カ a 加 kandzsi egyszerűsítése, a koreai [tǝ] olvasat a 加 kun (訓 http://fubito.blogspot.com/2009/06/kun-olvasat.html) tǝ'ɯ olvasatából jön.

    A ト a katakanában a 止 egyszerűsítése, míg a koreai ト a 臥 kandzsiból ered.

    Forrás: 『日本語の歴史 2. 文字とのめぐりあい』平凡社

    VálaszTörlés
  9. Wow, ez nagyon érdekesen hangzik, köszönöm! Egyébként ehhez kapcsolódóan lenne egy triviális és kissé láma kérdésem: ha ilyen korán alkalmazták már a katakanákat, (és a hiraganát is), akkor tulajdonképpen mi indokolta a kanji-k megtartását?

    VálaszTörlés
  10. Jó a kérdés! Utána fogok nézni. A katakana tkp a kínai nyelvű buddhista szövegek tanulmányozása során "született", a magyarázatokat, jegyzeteket, a kínai nyelvű szövegek 訓 olvasatához a ragokat stb ezzel írták. Mivel a manjógana, ami tkp szótagjelként használt kandzsi, több vonásból is állt és nehezen fért be a sorok közé, ezért elkezdték azt egyszerűsíteni. Ez lett a katakana, ami kezdetben nem volt egységes, egy szótagra több jelet is használtak. Ez tkp egy segédjel volt. A hiragana meg a kandzsik folyóírásából született. Kezdetben a sino-japán szavakat nem nagyon tudták kanával leírni, mert pl nem volt ン/ん. Ezeket még kanával írott szövegben is kandzsival írták.
    A kandzsit talán azért sem hagyták el, mert kínai szövegeket továbbra is olvastak/ írtak, "hivatalos" írásnak számított igen hosszú ideig. Koreában is ellenezték a hangult hasonló okokból :)

    VálaszTörlés
  11. ああ、なるほど! どもありがとう!Az utolsó mondat kapcsán valami hasonlót sejtettem én is...

    VálaszTörlés
  12. Igen, a 漢字・漢文  volt a "hivatalos" írás / írott nyelv, a hiraganával írott szövegnek megint más volt a használati köre/ státusza. Az ilyen szövegek általában privát jellegűek, versek, levelek, monogatarik, a szókincsben a japán szavak száma magas. Kandzsival csak a kínai eredetű szavakat vagy azokat a szavakat írták, amiknél megvolt a félreolvasás veszélye. Érdekes, hogy a hiragana-szövegek és a "kun" olvasatú kínai szövegek (漢文訓読) szókincse és nyelvtana eltérő- utóbbi aztán hatással volt a Kamakura-korban kialakuló vegyes kínai-japán írott stílusra (和漢混淆文). Találtam egy könyvet, ami a címe alapján ezt a témát tárgyalja, de csak hónap végén tudom kivenni a könyvtárból (仮名文の原理).

    Ja, a kandzsit 真字 -nak, "igazi írásnak" vagy "eredeti írásnak" is hívták.

    VálaszTörlés
  13. Hát ezt nem is tudtam! Egyébiránt imádom, hogy egy kanji-nak ezer olvasata van... És talán nem is véletlen a 和漢混淆文 meghatározás, hùn​xiáo (混淆) alatt inkább afféle zavaros összevegyítést kell érteni. :) Ezek szerint akkor meglehetősen sokáig mérvadó volt a kínai hatás.

    Tetszik ez a 真字!

    VálaszTörlés
  14. Ha sikerül kivenni és elolvasni a fent említett könyvet, lehet hogy hozzászólásban vagy blogbejegyzésben összefoglalom a lényeget.

    VálaszTörlés
  15. Ha már a kínainál tartunk, ezt a cikket ismered?
    http://elib.kkf.hu/okt_publ/szf_09_10.pdf

    VálaszTörlés
  16. Igen, szerintem érdemes lenne erről egy komplett bejegyzést írnod! Mi több, várom! :)

    Nem, nem ismertem a cikket, köszi szépen, neki is állok!

    VálaszTörlés
  17. Tegnap órán leírtam a 真字-t japántanárunknak, ki bár 日本人, mégsem hallott róla. 可笑しいでしょう! :)

    VálaszTörlés
  18. Hát a 罗兰大学-n. Annál messzebb nem nagyon járok :)

    VálaszTörlés
  19. A tanárod nem U. K. monogramú és leány? :)

    VálaszTörlés
  20. Nem, nem ő. Ono fedőnevű, és férfiú. Nem túl rég tévedt errefelé :)

    VálaszTörlés
  21. Ahaa! A nevét már hallottam, de a tanári képességeit nem ismerem :)

    VálaszTörlés
  22. Még én se nagyon, csak egy óránk volt idáig, de az inkább volt vicces, mint hasznos. :)

    VálaszTörlés
  23. Közben összehozott a sors az U.K. monogramú leánnyal is, korrektnek tűnik, az óra jó. De ezek az elsősök egy slendrián népség. :)

    VálaszTörlés
  24. Mesélj! :) U.K.-t üdvözlöm (Ancsan Japánból-érteni fogja )

    VálaszTörlés
  25. Bejárok az alapszakosok óráira, mert ami nekünk van az nagyon gyengusz. Üdvözleted átadtam, U.K. 先生は嬉しです!

    VálaszTörlés
  26. Ó, 私も嬉しいです (笑) .
    Egy héten hány órád van?

    VálaszTörlés
  27. Heti három. Viszonylag gyors tempóban haladnak, de a mai népségnek nem sok fogalma van a nyelvtanulásról. :)

    VálaszTörlés
  28. Heti három? Gondolom egy óra 90 perc. Egész jól hangzik! Hát igen, a mai fiatalság.....mindig csak az anime meg a manga :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

百度一下,你就知道!

A számítógépes nyelvészet blog kezdeményezése kapcsán született az alábbi poszt:

Bǎi​dù yī​xià, nǐ jiù zhī​dào! (百度一下,你就知道!) –vagyis „Baidu-zz egy kicsit, és máris megtudod!- szól a Baidu - Bǎidù (百度) - 2000 januárja óta jegyzett pekingi központú, vezető kínai keresőportál szlogenje. Az Alexa Internet, Inc., az internetes oldalak forgalmának megbecsülése és rangsorolása alapján 2011 júniusában összesítésben a Baidu 6. helyen végzett, ami nem meglepő – pusztán a kínai internetfelhasználók rohamosan növekvő számából adódóan sem, mely mára kalkulációk szerint a négyszázötvenmilliót is meghaladta. A Baidu Kína vezető internetes keresőmotorja, a Google kivonulását követően folyamatosan növekvő piaci részesedéssel rendelkezik, 2011. márciusi adatok szerint már 75,5%-os dominanciával.
Számos szolgáltatással bír, ezek közül a legfontosabb a kínai nyelvű keresőmotor, mely által weblapokra, képekre, videókra kereshetünk rá. Néhány adatot tekintve a Baidu 740 millió weboldal, 80 millió kép, és köz…

A kínai írásjegyek

A kínai írás genezise igen mélyre nyúlik vissza, a világ egyik legrégebbi folyamatosan létező, és máig használt írása, a kialakulására vonatkozólag kevés forrás létezik, legenda viszont annál több. A Hadakozó Fejedelemségek korabeli művek - Xún​zǐ (荀子), Lǚ​shì​ Chūn​qiū (吕氏春秋) - szerint a kínai írásjegyek feltalálása Cāng​ Jié (仓颉) nevéhez fűzhető, ki a misztikus Sárga császár - Huáng​dì (黄帝) minisztere, és történésze is volt egyben, oly rendkívüli bölcsességgel, hogy még a félistenekkel és istenségekkel is megértette magát. Cāng​ Jié a Míng-kori (1367-1644) Táo Táoyí (陶宗仪) történeti művében - Shūshǐ huì​yào (书史会要) is megjelenik, miszerint Cāng​ Jié Huáng Jié (皇颉) adott névvel, s Hòugāng (候冈) családnévvel is ismert volt. Az ismert ábrázolások alapján négy szemmel rendelkezett, a felső kettő a nap és a hold váltakozását figyelte, míg az alsó kettővel a teknőspáncél, valamint a madártollak mintázatát is képes volt megkülönböztetni, az általa kifundált írást a leszármazottak régi írás…

上网了没有?

Szakszemináriumi matéria, a kínai internetes nyelvhasználatból.

When the society changes, language as a sign that the society will also undergo transformation. The digital age in China is the beginning of computer-mediated communication, and recent dramatic social, economic, and political changes that have taken place in China should lead to a change in the Chinese language as well.
The computer-mediated communication (CMC) has become increasingly widespread throughout the world, thanks to the rapid development of the computer technology. In mainland China, since the Internet service started in 1994, it has been developing very quickly. As early as October 1997 there were around six hundred and twenty thousand Chinese netizens. And approximately thirty hundred thousand computers were connected with the Internet.
In January 2007 there were approximately 137 million netizens in mainland China. Around 59 million computers were connected with the Internet. And China had about 843 thousan…

Edo-kori fingbakok

Az Edo-kori (1603-1868) Japánnal kapcsolatos bejegyzéseimmel kapcsolatosan az olvasó már bizonyára jó előre felhúzott szemöldökkel veselkedik neki, miszerint már megint miféle aberrált téma kerül terítékre...Ezúttal sem lesz másképp persze: a kortárs japán arisztokrácia egyik sajátos munkakört betöltő alkalmazottjáról, a bűnbakról, avagy ez esetben nevezzünk fingbaknak, ergo a fingbakról lesz szó.  Mármost az Edo-korról érdemes tudni, hogy valódi fordulópont volt a Japán történelemben: a több száz évszázados káosz és véres polgárháborúkat követően végre egy erős központi kormány irányítása alá került az ország. Már nem kellett a környező hegyekből lezúduló szomszédos szamuráj-klánok portyáitól tartani, megszűnt az örökös harcok miatti készültség és félelem, s az ezzel felszabaduló energiát a japánok sokkal szofisztikáltabb tevékenységekbe, mintegy kultúrafejlesztésbe invesztálhatták - avantgárd divat, új képzőművészeti irányzatok megteremtése, vagy éppen annak a látszatnak fenntartás…

Japán kocsmológia vol. 3. - Yokochō sikátorok - Nonbe Yokochō

A japán kocsmológia áltudományos bejegyzéssorozat soron következő epizódjában jó messzire mentünk, mégpedig a Tateishi (立石) állomáshoz, ami a Keisei-vonalon (京成) a Skytreetől kb. tiz percnyire van, mintegy a civilizáció határmezsgyéjén, hiszen ott található a Nonbe Yokochō (呑んべ横丁). Igazából jártunk már itt pár évvel ezelőtt, amikor még csak kirándulóban jártam át Shàng​hǎi​ból, és az isten sem tudja miért, de Taito-kuban kellett szállást foglalnom, hiszen fingom nem volt mi hol van Tōkyōban.  1955-ben nyitották meg a Tateishi áruházat, aztán azóta itt nagyjából meg is állt az idő. Az állomást környékező kis sikátorok hálózatában rendesen időutazhatunk valami képzeletbeli, régmúlt Tōkyōba. Szóval masszivan retrós hangulata van, de én imádom az ilyen helyeket, a szineket, a szagokat, az árusok kiabálását, a szünhetetlen sürgés-forgást. És itt van maga a Nonbe Yokochō bejárata, enyhén cyberpunkos miliőben. Nem túl nagy kiterjedésű maga a cimben szereplő yokochō, mindössze pár szűk utcác…

Fejezetek Tōkyō sötét múltjából vol. 2 - Kozukappara vesztőhelye

Minami senju (南千住) számos jelentős történelmi esemény emlékét őrzi, talán több olyat is, amire nem szívesen szoktak volt visszaemlékezni. Ilyen példának okáért a Kozukappara vesztőhelye (小塚原刑場), mely egyike volt az Edo-kori Tōkyō három nagy kivégzőhelyének - Nishikigamori - a mai Shinagawa közelében, valamint Odawa mellett - utóbbi Hachioji külvárosában. A vesztőhelyre a Edo-korszak legsúlyosabb halálnemeinek elszenvedői - fővesztés (斬首刑), keresztre feszítés (磔), máglyán elégetés (火罪) nyertek belépőt, de itt voltak közszemlére téve a gokumon 獄門 - 'börtönkapu' a testtől megválasztott koponyák (mint Masakado fejének esete) is. A hagyományos geomanciai képzetek alapján a rontás/negatív energiák a város északkeleti sarkából érkeztek, s mivel a város ezen kerülte Edo várától (江戸城) pontosan északkeleti irányban helyezkedett el, valamennyi kelletlen de szükséges intézmény - mint a kivégzőhely, vágóhidak, vagy éppen Yoshiwara vöröslámpás negyede is ezen a területen kapott helyet. Ara…

Obon お盆 és a japán túlvilági képzetek

Július végétől kezdve kezdődik Japánban az Obon (お盆) ünneplése, mely a voltaképpeni japán halottak napja, pontosabban ünnepségsorozata, mely során a az emberek meglátogatják s rendbe rakják elhunyt családtagjaik sirját (ohakamairi, 御墓参り) avagy tiszteletüket róják le eltávozott hozzátartozóiknak. Itt Tōkyōban az ünnepléssorozat főként Augusztus hónapjára esik. Ezzel egyidejűleg az obon ideje egy félhivatalos nyáriszünet is, a legtöbb japán cégnél ilyenkor szabadságra mennek, sokan használják fel ezt az időt arra, hogy hazalátogassanak.


Az obon hagyományának története igencsak hosszú és szerteágazó gyökerekre vezethető vissza. A korabeli Edo-korban használatos holdnaptár eredetileg júlis 15-re tette az ünnep napját  (kinai példa nyomán, amiről a kinai szellemünnep és túlvilági képzetek bejegyzésben irtunk már korábban) a modern naptár pedig augusztus 15-re updatelte. (Egyébiránt ugyanerre a napra esik Hirohito császár beszéde is, melyben bejelentette Japán fegyverletételét a második vi…

Fejezetek Tōkyō sötét múltjából vol. 9 - San'ya népszállói

今日の仕事はつらかった
あとは焼酎をあおるだけ
どうせどうせ山谷のドヤ住まい
他にやることありゃしねえ

Kemény volt a mai gálya,
csak egy kis nyakalás maradt hátra,
Úgyis itt tengődöm San'yában,
tenni való tán mi más van?



Szabados forditásomban a San'ya Blues (山谷ブルース) sorai Nobuyasu Okabayashi (岡林 信康), a japán Bob Dylan tolljából, ami nagyjából Tōkyō egykori gettójának kvintesszenciája is. Igen, jól olvastad: a Tōkyō sötét múltja sorozat újabb epizódjában a város egykori, voltaképpeni nyomornegyedének történetét járjuk kicsit körül.
Taitō (台東) és Arakawa (荒川) kerületek között található a valaha San'yának (山谷) nevezett városrész, kivált a Namidabashi-kereszteződésről délre található részen. San'yát a fővárosi kormány 1966-ban feloszlatta, és a szétdarabolt közigazgatási egységeknek új nevet adott. San'ya, illetve ezen városrész története egyébiránt egészen az Edo-korig nyúlik vissza, ugyanis már régtől fogva itt kapott helyet kvázi minden olyan létesitmény, ami Edo lakói szerettek volna szőnyeg alá söpörni a nyilváno…