Androidok Kínában
Az
elmúlt évtizedekben lejátszódó társadalmi és gazdasági változások egyik
eredményeként a digitális korszak is utolérte Kínai Népköztársaságot. A világ
egyik leggyorsabban növekvő gazdaságában elő emberek immáron ennek előnyeit is
képesek kihasználni. A kínai családtervezési program ’egy gyerek politikája’
egy olyan generációt hozott létre, mely az új technológiák legfőbb igénylőjévé
és felhasználójává vált. Példának tekintve az internet szolgáltatás 1994-ben
jelent meg az országban, nem egészen három éven belül már 620. 000
„netpolgárral”, valamint közel 300.000 világhálóra csatlakozott számítógéppel
rendelkeztek. Napjainkban a kínai internetezők száma a 450 millió főt is
meghaladta, s ezzel a világ legnagyobb „internetes populációjával” rendelkezik,
a háztartások 65%-a rendelkezik számítógéppel, a felhasználók átlagosan 18. 3
órát töltenek el egy héten internet eléréssel, mely napi 2.6 órát jelent. Az információtechnológia
eme rendkívüli fejlődése a kínai emberek életvitelére, nyelvére,
gondolkodásmódjára, világnézetére egyaránt kifejtette hatását. Az internetes
felhasználói szokások Kínában megegyeznek a világ más országaiban tapasztalható
trendekkel, melyek alapvetően a szórakozás köré csoportosulnak: elektronikus
levelezés, chatelés, on-line játékokban való részvétel, vásárlás, közösségi
portálok (RenRen, 51.com, QQ, Kaixin001) zeneletöltés, filmnézés, hírek
olvasása, s információkeresés. Utóbbi szolgáltatásokat szinte kizárólagos
dominanciával a Baidu, Kína vezető internetes keresővállalata biztosítja, mely
2011-től kezdve a kínai mobiltelefon piaci szegmenseire is kezdi kiterjeszteni érdekeltségeit.
Kína
demográfiai mutatóiból adódóan az interneten kívül a mobiltelefonok terén is a
világ legtöbb felhasználójával rendelkező országáról kell beszélnünk: a városi
lakosok 94%-a rendelkezik mobiltelefonnal (Kína lakosságának 45%-a pedig
városokban él). Ezt alátámasztva néhány további statisztika: a mobiltelefonok
esetében a kínai ipari és információtechnológiai minisztérium adatai
alapján szintúgy közel 900 millió felhasználóval kell számolnunk (a lakosság
kétharmada), s évi 15.8%-os növekedéssel, mely havi 9-10 millió új előfizetést
jelent: a középosztály felemelkedése vásárlóerejének megnövekedését is maga
után vonta. A mobil internetet igénybevevők száma 370 főt milliót tett ki 2011
második felében; mi több folyamatosan növekszik a városi lakosság vásárlóerejének
növekedése, valamint a szolgáltatások tarifáinak csökkenéséből adódóan: 2012-ben
a tervek szerint meghaladják a személyi számítógép felhasználók számát is. (2014-re
957 millióra való emelkedést tűztek ki, e tekintetben összevetésként az Európai
Unió és az Egyesült államok teljes populációja 2010-ben közelítőleg 800 millió
felhasználót számlált.) Napjainkban a felhasználók 11%-a rendelkezett internet
hozzáféréssel kizárólag telefonkészülékén keresztül.
A
három legmeghatározóbb telefonvállalat: China Mobile (中国移动), China Unicom (中国联通), valamint a China Telecom (中国电信), melyek együttvéve 90%-os piaci részesedéssel
rendelkeznek. A 3G szolgáltatást tekintve pediglen Kínában három technológia
van használatban: a kínai fejlesztésű TD-SCDMA (Time Division Synchronous Code
Division Multiple Access), valamint WCDMA (Wideband Code Division Multiple
Access), ill. CDMA 2000. A
3G felhasználók száma 67 millió fölé emelkedett, többségük egyelőre Symbian és
Android alapú ’okostelefonokkal’ rendelkezik, mindazonáltal a kínai fejlesztésű
platformok piacra kerüléséből, valamint népszerűségéből adódóan a kínai
operációs rendszerek elterjedése várható. A mobiltelefonokon és tablet-eken
elérhető alkalmazások közül legnagyobb népszerűségnek a hírek és folyóiratok, s
az e-book-ok számítanak, melyeknek 90%-át a Shengda
Wangluo (盛大网络), vezető
szórakoztatómédia-vállalat tesz elérhetővé. Az Apple Appstore, valamint a Nokia
Ovi Store mellett a China Mobile Mobile Market online
alkalmazásbolt szolgáltatását 2009-ben indították, több mint 40.000
alkalmazással, és 25 millió letöltéssel zárta a tavalyi évet.
A
mobiltelefonokon történő keresést illetően ismételten a Baidu nevét kell
megemlíteni, mely a PC-s keresőmotorok technológiájában szerzett nagy sikert s
tapasztalatot 2000 januárja óta, majd 2011 szeptemberében közzétette a Baidu Yi (百度易), - fordítása ’könnyű, egyszerű’ - mobiltelefonok
számára fejlesztett operációs rendszerét is egyúttal, mely nevéhez mérten
felhasználóbarát: gyors és egyszerűen használható, keresés-orientált
funkciókkal ellátott platform. A jelenlegi verzió a Google Android-jának nyílt
forráskódú szoftverjén alapul, a későbbieket tekintve saját fejlesztés is
foglalkoztatja a Baidu-t.
Az
okostelefonokon futtatott operációs rendszer a készülékek bekapcsolását követő
másodpercekben egy keresőmezővel indul, mely azonnali internetes keresést tesz
lehetővé a felhasználó számára, miközben az egyes további összetevők a
háttérben folytatják a rendszerindítást. A kifejezetten keresésre fejlesztett
további alkalmazásokhoz a Baidu 180 gigabájtnyi tárhelyet (易盘) biztosít
a személyes adatok tárolásához (email-ek, képek, kapcsolati adatok, zenék,
videók illetve azok személyi számítógéppel való szinkronizálására is alatta
értendő.), akárcsak azt a Google teszi. A vállalat közleményében mobilalkalmazás
fejlesztőkkel, okostelefon gyártókkal egyeztetett az operációs rendszer
folyamatos frissítésének érdekében.
A
Baidu internetes keresőmotorjának és böngészőjének (百度浏览器) további szolgáltatásainak (Baidu Postbar,
Baidu Knows, etc.) egyszerű elérésén túl a Google Android-ot futtató
készülékeken megtalálható alkalmazásokkal gyakorlatilag megegyezőket
használhatunk a Baidu Yi-n is: integrált, hangon alapú keresést, Yue (阅) – olvasó alkalmazás
e-book-hoz és magazinokhoz, képregényekhez és egyéb elektronikus kiadványokhoz.
Baidu biztosította térképeket, ehhez
kapcsolódóan pedig a Shen Bian (身边)
– mely utóbbi a Google Places-nek megfelelő alkalmazás: helymeghatározás,
közlekedési hírek, autós és gyalogos navigáció, helymegosztás funkciókkal
ellátva. Óriási népszerűségnek továbbá a
Ting (听) zeneletöltő és lejátszó
alkalmazása, több mint 50.000 szerzői jogokkal ellátott, letölthető dallal.
Emellett olyan Android-os alkalmazásokat is (átkonvertálva) elérhetővé tettek,
melyek fontosak a kínai nyelvű célközönség számára, úgymint különböző
szövegbeviteli alkalmazásokat a kínai karakterek pinyin-nel vagy kézírással
történő megjelenítéséhez. Mintegy a kínai kultúrához szolgáló kiegészítésül a
Baidu platformja magába foglal a hagyományos ünnepekhez való üdvözletek széles
tárházát is (祝福短信), mely jóllehet csak apró nüánsznak tűnik, mégis a kínai
felhasználók - az egyes külföldi vállalatokhoz mérten jobb - megértéséről
tanúskodik, illetve igényeikhez megfelelően próbál alkalmazkodni.
Noha
a Baidu Yi megjelenése fordulópontot jelentett a kínai információs ipar
számára, a Baidu nem pusztán az egyedüli kínai vállalat, mely saját operációs
rendszer fejlesztésébe fogott: a Hangzhou-i székhelyű Alibaba
Computing e-kereskedelmi vállalat ’AliCloud’ nevű okostelefonra, illetve
tablet-re fejlesztett operációs rendszere, valamint a Shenzhen-i központú Huawei multinacionális telekommunikációs
vállalata is bejelentette saját platformjának fejlesztését. A Google-nek eddig
is számos problémája volt Kínában, az önálló kínai verziók miatt az Android
csaknem teljes mellőzése sem javítja tovább helyzetét. Ebből adódóan talán nem
túl meglepő, hogy az 1. 34 milliárdos, hatalmas potenciállal rendelkező kínai
piac meghódítása tulajdonképpen az említett lokális kínai vállalatokra vár.
Nocsak, csak nem V. Z. megkeresésére írtad? Nekem is össze kéne már kapnom magamat :)
VálaszTörlésはい、当たり前だよ!大丈夫です、ゆっくりお願いします!笑
VálaszTörlés