Kuniyoshi & Kunisada - az ukiyo-e fenegyerekei
Ismét egy nagyon érdekfeszítő kiállítás van most Tōkyōban, Kuniyoshi és Kunisada, az ukiyo-e utolsó nagy mágusainak műveiből a Bunkamura Museum of Art rendezésében, éppen a minap kezdődött. Az ukiyo-e számos korábbi bejegyzésben szerepelt már a blogon, jelentőségéről annyit, hogy Edo-korban (1603–1868) TV, internet és divatmagazinok hiányában e sajátos műfaj közvetítette a legújabb divatot, popkultúrát, szórakoztatást. A két mester pedig igencsak tevékenyen vette ki a részét ukiyo-e művek gyártásában, mi több az éra legnépszerűbb művészei közt tartották őket számon.
tele van a város a kiállítás plakátjaival |
Utagawa Kuniyoshi (歌川 国芳 1797 -1861) és Utagawa Kunisada (歌川 国貞, 1786 -1865) művésznevű alkotók bár mindketten az Utagawa iskola alapítójának, Utagawa Toyokuni (歌川豐國, 1769 - 1825) tanítványai voltak, mégis meglehetősen eltérő stílusjegyekkel operáltak, éppen ezért kettejük munkásságán keresztül mutatja be a tárlat a kései ukiyo-e jellegzetes stílusjegyeit, mely művek ma egyébiránt a Boston Museum of Fina Arts tulajdonát képzik.
Kuniyoshi a polgárpukkasztó, az ukiyo-e punk zsenije, aki hajmeresztő kompozícióval főként történelmi és legendás hősöket, elbeszéléseket, mondák eseményeit örökítette meg. Drámai jelenetek, innovatív ötletek és kivitelezés - Kuniyoshi stílusjegyei a mai napig inspirálóak.
Tetkós hősök, koponyás kimonók, macskák, misztikus teremtmények, szamuráj hősök és csaták, gyönyörű nők, démonok és rémálmok megfestője, ez mind Kuniyoshi. Hatalmas örömömre szolgált, hogy szinte valamennyi releváns Edo-kori bejegyzéseim témái vissza-visszaköszöntek a kiállított képeken, s míg e blogok írásakor nem is foglalkoztam az illusztrációk készítőivel sokat, most bizony megtudhattam hogy igen tekintélyes hányadukat Kuniyoshi festette. Alább egy kis ízelítő a kiállított műveiből, illetve egyéb munkásságából:
Takiyasha a boszorkány és a csontváz szellem. Takiyasha hercegnő a lefejezett Taira no Masakado lánya volt, a kép azt a jelenetet ábrázolja, melynek során Masakadó kivégzése után további összeesküvőket keresve egy hivatalnok érkezett Takiyasha vallatására, aki megidézte az óriási csontváz-szellemet a hivatalnok megfélemlítésére. |
Okabe a macskaboszorkány, aki talán egy nekomata (vagy inkább bakeneko?) |
Tametomo, a Heinan-korszak egyik híres szamurájának hajóját egy óriási hal zúzza szét, és tenguk jönnek segítségére |
Tamatori legendája, bővebben az alábbi blogban |
a Heikegani szamuráj-szellem rákok legendája, szintén egy kiállított Kuniyoshi mű, és szintén blogoltam már róla |
Mágikus gigaheréjével halászó tanuki - rendesen elérzékenyültem, mikor saját szememmel láthattam az eredeti képet, hiszen a tanuki-here is az edo-kori folklóros bejegyzéseim között szerepel |
Kunisada ismérvét egyrészről Edo szépséges nőinek megörökítése adja (bijin-ga, 美人画), akik divatos ruháikban, menő sminkjükben, hajstílusukkal feszítettek a színes fametszeteken. Kunisada elsődlegesen azonban kabuki előadókat ábrázolt (hozzávetőlegesen életművének 60%-át adja), mesterien megjelenítve azok karakterét, illetőleg arckifejezését, az ezeket a témákat tömörítő művek elnevezése a yakusha-e (役者絵). Ezenkívül persze a sumo, a shunga, musha-e (武者絵), vagyis a harcosok, szamurájok témája is fellelhető alkotói palettájában. Az ukiyo-e avantgárd mestereként folyamatosan fejlődött stílusa, esetenként radikális irányváltásokkal: az ukiyo-e irányzat korlátai nemigen szabtak gátat kibontakozásának avagy újszerű elképzeléseinek megvalósításának. Elképesztően produktív alkotóként, becslések szerint mintegy 20-25,000 egyéni fametszet mintát készített élete során.
|
Bijin (美人) gyönyörű nő portré |
A kép címe Yaoya Oshichi (八百屋お七), az Edót felgyújtását megkísérlő leány, akit máglyán elégettek története szintén a kabuki színház egyik témája. Egyébiránt a legendák szerint Suzugamori vesztőhelyén égették el |
A kiállítás igen nagyszabású, összesen 170 műt tekinthetünk meg, a leírások sok esetben igen in medias res-szerűen tálalják elénk a sztorikat, amiket háttérismeretek nélkül aligha érthetnénk, ám akit igazán érdekel a téma az bőben búvárkodhat, hiszen gigászi irodalma van a témának - ebből pár tofuszelet jelen hasábokon is. Az Edo-kor iránt érdeklődőknek mindenesetre egy nagyon érdekes kiállítást tekinthetnek meg június 5-ig.
Megközelítés: Bunkamura Museum of Art, Shibuya. Belépő: 1500 yen
Doufukuai kalauz: klikk ide
Szubjektív érdekességi faktor: 5/5
Kapcsolódó bejegyzések:
Shunga - egy kiállítás margójára
Edo-kor - minden Edo-korral kapcsolatos bejegyzés a blogon
Yayoi Kusuma - pszichoszomatikus pillengések
Yayoi Kusuma - pszichoszomatikus pillengések
Tokyo Art Aquarium
Kurvák és költészet Kínában - gigaposzt az ókori kínai prostituáltak irodalmi szerepéről
Kurvák és költészet Kínában - gigaposzt az ókori kínai prostituáltak irodalmi szerepéről
A kiállítás most épp itt van Nagojában, meg is néztük a megnyitás másnapján, azaz múlt vasárnap. Meglepően kevesen voltak, anno a Hokuszai kiállításon mintha nagyobb lett volna a tömegnyomor.
VálaszTörlésA képek tetszettek,bár a kabukis-legendás témákat annyira nem vágtam.
A katalógust akkor ott nem vettem meg, de mindenképp be fogom szerezni.
Nahát valamiért elkeveredett a kommentem! Azon csondálkoztam, hogy Nagoyában nem voltak sokan, de legalább nem volt tömegnyomor! :)
TörlésA kabukis-dolgokhoz nekem sincs lövésem, de jó kis tárlat volt!