Japán folklór vol. 1 - japán betyárok 義賊 - 五右衛門 & 鼠小僧

Ahogy nálunk Zöld Marci vagy éppen Rózsa Sándor testesítette meg a társdalomból kitaszított, majd a kollektív emlékezetben megdicsőült, a gazdagot megfosztó, szegénynek adakozó igazságos rabló-útonálló szerepét (義賊/义贼), hasonló néphősök a világ valamennyi táján, így Kelet-Ázsiában is éppúgy fellelhetőek. Pár ismertebb alak következik, első körben Japánból.

Ishikawa Goemon (石川五右衛門, 1558- 1594). Goemon korai éveiről keveset tudni, hivatalos forrásokban 1642-ben jelent meg Toyotomi Hideyoshi (豊臣秀吉) életrajzában, ahol pusztán piti tolvajként referáltak rá, a népi folklór azonban ennél sokkal többre tartja.  Egyesek szerint Sanada Kuranoshin-ként (真田八郎) született, mások szerint Gorokizunak (五郎吉), 1558-ban, 15 éves korában meggyilkolták apját az Ashikaga (足利) klán emberei, amiért bosszút fogadott és belefogott a ninjutsu (忍術) nem középiskolás fokú művelésébe, bár más változat azt mondja, hogy a Oda Nobunaga (織田信長) nevű daimyo (大名)elleni sikertelen likvidálási kísérletét követően lett belőle ninjutsu-felhasználó haramia.    Megint más elbeszélések alapján korántsem bujdosó ninja ( 抜忍) volt, hanem egyszerűen társaival segített a Kansai-régióban lévő földesurak, kereskedők, és papok válláról levenni az értékeik által nyomott terhet, amivel a földművelő lakosságnál meredeken emelkedett népszerűségi indexe. Életének számos interpretálása mellett kivégzése is legalább ennyiképpen őrződött meg, 1594, a Toyotomi Hideyoshi elleni sikertelen merénylet, és a főzőüst viszont közös alkotóelemei a sztorinak. A személye iránt intézett előre megfontolt gyilkossági szándék annyira felbőszítette Toyotomi Hideyoshit, hogy halálra ítélte Goemont egész nemzetségével együtt. A kivégzés neme az üstben megfőzés (煮殺) volt, a kyotói Nanzen-ji(南禅寺) templom előtt (vagy máshol). Fiával együtt került az üstbe, a beszámolók szerint feje fölött tartva próbálta menteni gyermeke életét, egyes változat szerint Toyotomi megkönyörült a gyereknek, más változat szerint nem. Érdekesség képen, az olyan alulról fűtött, főképp az Edo-korban népszerű fürdőkádakat, amik Goemon megfőzéséhez használt üstköz hasonlítottak, Goemonburo-nak (五右衛門風呂) „Goemon fürdőnek” nevezik.  Később alakja klasszikus kabuki darabokban (a 金門五三山桐-t elvileg ma is játsszák), majd Konami 90-es évekbeli Ganbare Goemon videojáték sorozatában, illetve a 2009-es Goemon című filmben öröklődött tovább.

Nezumi Kozō (鼠小僧, 1797 – 1831). Nezumi, „a patkány” ennél szebb néven, Nakamura Jirokichi-ként (仲村次郎吉)látta meg a napvilágot,  a becenevéből a kozō –kölyök, gyerek – az Edo-kori kifutófiúk, tanítványok, szolgálók illetése, mely a zsebtolvajok gyakori elnevezéséül is szolgált egyúttal: a tolvajgyerekek igencsak elterjedtnek számítottak,  mivel a mesterség fürge ujjakat kívánt. A „patkánykölyök” elnevezésének másik magyarázata, hogy Nakamura eleve magas fokú hasonlóságot mutatott egy patkánnyal, már kinézetét illetően, emellett a mendemondák szerint egy zsák patkányt vitt magával betörései alkalmával, hogy ezzel terelje el a figyelmet a rablás közben keltett zajokról. Nezumi a többi útonállóval, például Goemonnal ellentétben egyedül dolgozott. 1822-ben elfogták, tolvajnak bélyegezték, kapott egy erre utaló tetkót és száműztették Edóból. Ehelyett visszatért, és folytatta, amihez legjobban értett, vagyis a fosztogatást/rablást 9 éven keresztül, végül 1831-ben ismét elcsípték, és Nezumi még abban a korban élt, amikor nem létezett lézeres tetoválás-eltávolítás, a kilenc évvel ezelőtti megbélyegzés ezért most a halálos ítéletét is magába foglalta. Tolvaj-karrierje igen impozáns, mintegy 100 szamuráj-háztartás kifosztását vallotta be, és 15 év alatt közel 30,000 ryō() értéktől szabadította meg Edo tehetősebb lakóit, noha elfogásakor alig találtak nála valamit. A Suzugamori (másik változat szerint Kozukappara - a síremléke legalábbis ott van) vesztőhelyén (鈴ヶ森刑場) való lefejezése előtt nyilvános meghurcolást kellett átélnie, majd fejét a tojvaj-karrier iránt lelkesedők eltanácsolására közszemlére tették. Mivel szegényen fogták el, és nyilvánosan megalázták, elterjedt a monda, hogy az óriási rabolt összeget valójában a szegényeknek lopta, illetve nekik osztotta szét. Az továbbra is rejtély bár, hogy a rabolt összeg végül hova lett, Nezum
A Patkánykölyök sírja Minami senjuban
i volt annyira előrelátó, hogy megszakítsa kapcsolatát családjával, így nekik nem kell osztozniuk fővesztésében. Nezumi Kozō-ról Goemonnal kapcsolatban semmilyen háztartási eszközt nem neveztek el, de kabuki darabokban, népdalokban, majd videojátékok és a pop-kultúra bugyraiban később maga is inkarnálódott.

A következő részben Kína felé vesszük az irányt!

Kapcsolódó bejegyzések:

Kozukappara vesztőhelye - itt lelte halálát a Patkánykölyök is

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A kínai írásjegyek

百度一下,你就知道!

Japán csáperotika - 触手強姦