A nagy kínai fixi-forradalom

Bizonyára sokan képzelik még Kínát úgy, ahol emberek millió közlekednek biciklikkel, nos valóban volt, hogy a kerékpár képezte a három nagy cucc (三大件 ), vagyis a társadalmi státuszt biztosító ingóságok egyikét. A bicaj ebbéli értelemben vett 'nagy cucc' szerepben utoljára a 60-as években tündökölt, manapság Kínában a három nagy cucc lényegében ugyanaz, mint a világ legtöbb helyén: ház, kocsi, pénz. A kínai gazdasági bumm és az autók elterjedésével a legtöbb kínai szemében a bicaj a szegénység képzetével kapcsolódott össze, emlékezhetünk még pár évvel ezelőtti tv-s társkereső műsor leánykájának aranyköpésére, miszerint inkább sírna egy BMW-ben ülve, semmit nevetne egy biciklin (我宁愿坐在宝马里哭,不愿坐在自行车上笑). Az utóbbiakban azonban a bicajozás ismét nagyon menő dologgá lett Kínában, de ezúttal ne a kulturális forradalom korabeli bringás elvtársokra, ellenben a nagy kínai fixi-forradalomra (死飞大革命) hangolódjunk!
Abban, hogy a bicajozás ismét menő lett Kínában, annak nagy szerepe volt a fixed gear, örökhajtós bicajok, avagy kínaiul 死飞 kerékpárokat körülölelő divatőrületnek. A fixi bringa lemond a váltó, illetve a szabadon futás kényelméről, mivel nincs a hátsó tengelyükön szabadonfutó mechanika, és csak egy áttételük van, ergo folyamatosan tekernünk kell, ha közlekedni szeretnénk vele. Ugyanakkor lehet a bmx-hez hasonlóan a fixivel is lehet trükközni (skid, endo, footjam, etc.), ami nagyban hozzájárul népszerűségéhez. 
A Doufukuai fixi
Kezdetben pusztán Beijing és Shanghaiban lehetett fixikhez jutni, most már viszont bárhol, és kisebb kínai városokban is nagyon elterjedt menőségi kellékké vált. A legtöbb fixi pusztán presztízs miatt fék nélkül érkezik, minthogy a sajátom is, bár Shanghaiban fékkel rendelkező biciklivel is igencsak adrenalin-pumpa a kerékpározás, fék nélkül pedig arra jöttem rá, hogy életveszélyes. Így végül beszereztem rá egy első féket, de azóta is számtalanszor elcsaptam egyszerűen semmilyen szinten körül nem tekintő, s az útra-ugráló elvtársakat. A fék tehát nem feltétlenül segít Kínában, hátránynak mindenesetre aligha mondható. Fujian tartományban példának okáért be is tiltották a fixiket, miután halálos áldozata is lett a féktelenségnek. 
Mindazonáltal teljes mértékben személyre szabható, ergo trendi, és ha igazán divatos bicajt szeretnénk, ahhoz igencsak a zsebünkbe kell nyúlnunk, a kínaiak pedig semmit sem szeretnek annál jobban, minthogy mélyen a zsebükbe nyúljanak. Itt elolvashatjuk a Martin fantázianevű, 16 éves veterán kínai fixis sztoriját, aki momentán egy Bianchi D2 Pista full karbonvázas bringával nyomul (3000 dolcsi környékén), a legmenőbb shanghai-i bicajépítőknél, a Factory Five-nál 5000元 alatt nem sok mindenhez juthatunk. Mégsem kell szomorkodnunk, ha teszem azt diákként vagyunk Kínában, és nem kívánjuk három havi ösztöndíjunkat bringára cserélni; hiszen van nekünk egy derék barátunk, aki a 淘宝 névre hallgat. Taobaón keresztül 700-2000元-es skálán igen széles körben választhatunk kedvünkre való fixi bicajt, nem kell mást tennünk, mint beütni a varázsszót: 死飞
Szintén érdemes egy jóféle láncot szereznünk, mert az elvtársak nagyon ügyesek ám, ha bringalopásról van szó. Alig van olyan bringás haverom, akitől ne loptak volna valamit Kínában. Kevésbé forgalmas helyeken nem is szabad parkolni, mert sec-perc alatt megszabadítanak tőle.
Ettől függetlenül, nemcsak hogy hasznos dolog bicajozni Shanghaiban, de izgalmas is, hisz sosem tudhatjuk, élve térünk-e vissza, ha leszaladunk a közértbe, emellett a volt francia koncessziós negyedben nagyszerű élmény suhanni az éjszakában. A Factory Five keddenként általában szervez nightride-okat a város különböző pontjain, amikor is Shanghai fixi-hadosztálya összeáll, és végiggrasszál Kelet Szajhájának neonfényes útjain.

Shanghai bicaj-túrák készülőben a Doufukuai Shanghai-kalauzban!

Bicajos oldalak:

Facory Five

Natooke Beijing

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

ギャル文字

Amerika, a rizs országa

Hattori "Démon" Hanzō története