Takino-temető

A magányos Buddha szobor a Sapporo közelében található Makamonai Takino temető (真駒内滝野霊園) legfőbb szimbóluma. Az ún. Atama Daibutsu (頭大仏殿) köré felhúzott dóm pediglen Tadao Andō (安藤 忠雄) ismert épitész nevéhez köthető. Sapporói utam során a hotel szobájában böngésztem a #sapporo cimkével ellátott képeket az Instán, és egyszer csak megakadt a szemem jelen bejegyzés tárgyán - gondoltam itt csinálhatok majd pár érdekes képet -  úgyhogy az egyik reggel fogtam magam, és elzarándokoltam a várostól jó messzire található temetőbe. 
Azt kapásból konstatálhattam, hogy bizarrnál bizarabb dolgok fognak itt várni, ahogy leszálltam a buszról, valami kisállatot széttéppő nagyállat szobra fogadott, yokoso, na de hát mégiscsak temetőbe sempedig vidámparkba jöttem, szóval mentem tovább. Hozzá kell tennem, hogy végig szakadt az eső aznap, ergo elhatároztam, hogy ennek adekvát komor, bús fekete-fehér képeket gyártok majd. Szerencsémre rajtam kivül senki nem volt az egész komplexumban, ezáltal kedvem fotózhattam-videózhattam.
Szóval ahogy kezdtem a mondókám, volt itt régebbről egy 13,5 méter magas Buddha-szobor, Andō pedig konkrétan felhúzott egy egész hegyet köré, igy a Buksi Buddhának (頭大仏殿) csak a feje búbja kandikál ki az őt elfedő, levendulákkal beültetett, nyitott fedelű kupolából. Az odavezető út kezdete a fenti képen látható, először egy szép szentimentális betonfalakkal elhatárolt medencéhez érkezünk:
Az eső miatt legalább tükröződött a bejárat, ahonnan már némileg többet láthatunk a rejtőzködő Buddhaszoborból, de még minding nem engedi felfedni magát.
Csak az esőcseppek kitartó potyogása törte meg az egyébiránt tökéletes némaságot, melyben modern, minalista betonvonalak fogják körben szilárdan a holtak lelkét őrző Buddha-hegy lábánál található kis medencés kertet. 

És ha ezen is túlmegyünk, akkor végre feltárul előttünk a szobrot őrző domb, illetve maga a 40 méteres alagút, mely engem egyenesen valamelyik Alien univerzumban játszódó sci-fi mozi, mondjuk a Prometheus űrhajójának a belsejére elmékeztetett. 
Ilyen tömör vasbeton-gyönyört utoljára talán régi shànghǎi-i vágóhid épülete kapcsán láttam, bár az persze teljesen más jellegű objektum. 
Minden egyes lépéssel közeledünk, de teljes alakjában csak akkor engedi magát megmutatni a szobor, ha közvetlen alatta, mintegy tűnő porszemként állunk:
Ez a Buddha egyébiránt korántsem mondjuk a hángzhōui Lingyin-kolostorban található joviális, csupafül uzsidoboz Buddha-alakját evokálja, oh korántsem: ez a Buddha brutálisan ki van gyúrva, nézd a kockáit, feszül a hasizma, dizájner bajuszával méltóságteljesen és kellő komolysággal ül végtelen magánya trónján. Áh, a hotel szobájában nyomkodva a telefonom egészen pontosan ilyen és ilyen és ilyen jellegű képeket akartam itt késziteni, mint itt alább:
Még szerencse hogy hoztam a 18-35-ös objektivem, bár jó lett volna egy halszem is még kacifántosabb perspektivákhoz. Mi tagadás, fényképek ide vagy oda, ettől függetlenül is pompás esztétikai élményben volt részem. A Takino-temető sci-fi filmeket idéző környezetének érdekességei azonban a Buddha-heggyel még nem érnek véget.
Ha visszasétálunk a Buddha-szobor komplexumából, a közelben soroznak ezek az életnagyságú WTF-moai szobrok, amit aztán hiába is próbálnánk agyilag hova tenni:
Mint ahogy a szintén a közelben található, s szintén életnagyságú - mitöbb elvileg a világ egyik legpontosabb - Stonehenge-replikáját is, de az már túl sok volt ahhoz, hogy fotóra méltassam. Ráadásul az SD-kártyáim is megteltek, úgyhogy Sapporóba érve kellett egy újabbat szereznem, hogy a hátralévő estémre is kellő mennyiségű felvételt készithessek a belvárosról. De az már egy másik bejegyzés tárgya lesz. Végezetül pedig következzék a videóm, amit itt csináltam az Osmóval:
Egyébként jó időben, és főleg júliusban-augusztusban a levendula virágzása idején korántsem ilyen tudományos-fantasztikus horror jellege van a helynek - én szándékosan próbáltam igy ábrázolni - ellenben sokkal barátságossabb is lehet, ha érdekel akkor nézd meg ezt a vidámabb videót is róla.


Kapcsolódó bejegyzések:

Shànghǎi vágóhid  - Slaughterhouse 1933 épülete

Kozukappara-vesztőhelye: e komor Buddha-szobornál több vért talán senki se látott

Kamakura - Daibutsu, vér nélkül 

Nara - hogyan lettem majdnem fába szorult féreg a bazi nagy Daibutsu szobránál

Urbex-sorozat: városi felfedezések

Aokigahara - öngyilkosok hirhedt temetője a Fuji lábánál elterülő rengetegben 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

ギャル文字

A Kék-folyó tényleg kék?

2017 top 15