腊八节
Ma
van az utolsó holdhónap nyolcadik napja, ergo a laba rizskása ünnepe Kínában,
aminek a szokásos ősök szellemének való áldozatbemutatáson (祭祖敬神)
egyfajta rontás és betegségmegelőző szerepe is van, hiszen egy ősrégi démonűző
(傩)
szertartásban gyökerezik eredete, mely egyébiránt a mai Hunan tartomány egyes
járásaiban is megőrződött.
A
laba ünnep alapvetően a laba rizskásáról (腊八粥) szól, nagyjából ezer éven
keresztül ette császár-paraszt egyaránt,
s az ünnep továbbélésével eszik azt napjaink császárai-parasztjai is
egyszersmind. A Qing-dinasztiától
kezdődően viszont a népszokás formálisabbá vált, kifinomultabb rituáléval
egybekötve. Az elkészült kásából első adaggal az ősök kaptak, majd a nagy
becsben tartott barátoknak/atyafiaknak küldtek (szigorúan dél előtt), végül a
családtagok is falatozáshoz láthattak.
A szokás
Indiából eredeztethető, Sákjamuni Buddha
is a 12. hónap 8. napján világosodott meg a legendák szerint, a buddhizmus hanok
lakta területekre kerülését követően a szútrák kántálásához némi kását is
főztek, illetőleg azuki babbal és különféle gyümölcsökkel tarkították, csoda
hogy pia nélkül felbírták dolgozni a szanszkrit episztemológia
ötperceseket – bárezt csak mellékesen jegyeztem meg, hiszen a kása
mindenekelőtt a Buddha számára felajánlott áldozati ételnek minősült. A legenda
szerint ugyanis, Sákjamuni a megvilágosodáshoz vezető tripje során valahol a
mai Nepálon belül a hosszas meneteléstől rendkívül elfáradt, és végkimerültségében
egy folyóba esett; ám egy jóravaló pásztor rálelt és felajánlotta saját ebédjét
– éppen a kását – az akkor még ismeretlen remetének, ki ezáltal új erőre kapva
útját folytatatva hat év öntréningezést követően azon a bizonyos 12. holdhónap
8. napján megvilágosult. Jóval későbbi követői pedig ennek kapcsán e nap
rizskását készítettek, majd szertartást mutattak be Buddha tiszteletére. A buddhista áldozati-étel eredet ellenére
főként Észak-Kínában lett népszerű téli betevő, egyszerű elkészítési módja, és
magas tápértéke miatt.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése