Tōkyō vol.1
Kelet-Ázsia
nagy fővárosai közül az északi,
a déli,
(egy ideig Xi’an
西都-ként)
a nyugati után a keleti került terítékre, így második japán tripem
ezúttal Tokyóba (東京) vezetett. A Spring Airlines (春秋航空)
nagyszerű szolgáltatásait vettem igénybe, mely olyan szinten lowcost, hogy a fa
padokon kívül a hajtóművek is fából vannak, a gépet ennek kapcsán leginkább a
jóakarat repíti magasba, és bíztam benne, hogy nem az isteni szél (神風)
hozza le. A gép egy jó óra késéssel indult, miután mindenki felszállt a gépre,
három nyelven elmondták, hogy elkúrtuk, méltóztassanak várni.
Vártunk.
Egyetlen
europoidnak látszó tárgy voltam a gépen, a stewiek jobbára kézjelekkel
próbáltak kommunikációra sarkallni, 啊,mr., please啊- ilyenkor
általában dafke nem szólok, csak fülig érő vigyorral replikázok, mire végül
kénytelenek voltak hozzám szólni, hogy 必须要系安全带, na, így már világos
kiscsillag. Aztán megérkeztünk Ibarakiba (茨城), de a Spring Airlinesnál
ilyenkor még korai az öröm, hiszen ezzel a géppel kell vissza is mennünk majd
egyszer, ergo megérkezésünket fél-sikerként könyveltem el. Ibarakiból eljutni a
Tokyó stationig azt gondolhatnók szopóka, holott nem rosszabb, mint mondjuk
Naritáról, ám lényegesen olcsóbb: 500 jenért visz el a busz, amennyiben regisztráltuk
magunkat a következő oldalon.A busz tömve volt kínaiakkal, mint Tokyo egésze. Előttem egy kínai nagymama hozta két unokáját, mert már egy éve nem látták őket a japán fővárosban dolgozó szüleik. Ez egy nagyon megható történet is lehetett volna, ha az egyik poronty nem ordítja végig teljes hangerőn az egész kurva utat. Bús pityergő tekintetét hátra-hátra vetette jobb kilátások reményében, sajnos rendre az én morózus pofámba ütközött, amitől aztán nem lett jobb kedve. Kölcsönös ellenségeskedő pislantások közepette vettünk búcsút egymástól.
Ahogy
Tokyóhoz értünk, már egyből láttatni engedte magát a 634 méter magas Tokyo
Skytree, majd végül elértünk a Tokyo Ekihez (東京駅). Felszedtem ingóságaimat,
és az állomáshoz vettem utam, amikor rávettem pillantásom a
vonat/metrótérképre, Shanghai lassan 16. elkészült metróvonala után csak
mérsékelten fostam össze magam. Shanghai metróvonalai elképesztően logikusak,
egy óra alatt alacsony intelligenciával is keresztül-kasul bármely irányba át
lehet szelni a 23 milliós várost, ami az eruptív városfejlődés következménye,
kvázi az egészet 20 év alatt építették ki. Tokyóba ellenben vélhetően a város
folyamatos bővülésével nyitottak új vonalakat, mely egy így shodoku
feladványnak tűnik első blikkre, ám a főbb látnivalókat illetően a Yamanote (山手線)
vasútvonal illetve a Ginza metróvonal (銀座)igen nagy barátunkká válik, de bárhova el
lehet érni tömegközlekedéssel.
Mindenesetre
az információs pulthoz mentem, és miután elmondtam mesterségem címerét,
megtudtam, hogy az Ueno állomásnál kell átszállnom, majd az Asakusa (浅草) állomásnál
leszállnom. Amit végig külön díjaztam, hogy a japánok meg se próbálnak angolul
beszélni az emberhez - ami alapvetően azért van, mert nem tudnak - de Kínában
az a helyzet, hogy ha már 3 szót tud az illető, úgy feszít mint Balotelli a vb-n, és ennek tükrében erőlködik – hiába menne talán gördülékenyebben kínaiul
a konverzáció, na sebaj. Szóval Japánban dicséretre méltóan japánoznak az
emberek, legutóbb a turista legundorítóbb válfaját, a tökéletesen tudatlant
képviseltem, most előreléptem a turista szintjére, annyi tudással felvérteztem
magam, hogy ne írjak alá a szerveim szabad felhasználásáról szóló szerződést.
Ez mondjuk a kínai miatt anno is ment volna, mindenesetre most kábé azon a
szinten vagyok, amivel sikerül elhitetnem, hogy tudok japánul; aminek a japán
részéről nagy boldogság és feltekert beszédtempó lesz az eredménye, részemről
az érkező információ feldolgozottságának függvényében adekvát válasz, vagy pusztán bólintás, mosoly. Most
megint vérszemet kaptam, hogy mire legközelebb megyek, már masszív ペラペラ legyek és ne legyen több 珍糞漢糞.
Megérkeztem
a Ginza vonal végállomására, kisvártatva megpillantottam a Sumida-folyót (隅田川),
eszembe ötlött az évekkel ezelőtt olvasott Nagai Kafū Sumida című novellája. A
Tokyo északkeleti részén lokalizálódó Asakusáról annyit érdemes tudni, hogy a
XX. századig Tokyo legfőbb szórakozó negyede volt, ahol virágzott a vizibiznisz
- mizu shōbai
(水商売),
a kabuki (歌舞伎) színháztól a vörös lámpás (遊郭)
negyedekig (Yoshiwarát [吉原] 1958-ban zárták be, de elvileg
most is működnek bordélyházak a területen] , de előbb az 1923-as Kanto
földrengés (関東大震災), majd az 1945-ös bombázások igencsak leamortizálták.
A század második felében a japán gazdaság rohamos növekedését (高度経済成長)követően
Shinjuku (新宿), Shibuya (渋谷), Ikebukoro (池袋)
vették át szerepét.
A Khaosan
Tokyo Samurai nevű hostelben szállásoltam el magam – Tokyo olcsóbb
szálláshelyei nem mellesleg pont Asakusában vannak – ami egy maximálisan
korrekt hostel, otthonos dizájnnal, baráti árakkal – csak ajánlani tudom.
Épphogy kipakoltam, mikor hívott szaktársam, 一直, hogy itt van a hostelnál,
így el is hagytuk a Khaosant. Elmentünk a Skytreehez (東京スカイツリ),
630-méteres, mélynövésűnek aligha nevezhető objektum szép, kivált este. Ezt
követően elkanyarodtunk a nem túl messze lévő Sensō-jihez (浅草寺),
Tokyo egyik legősibb és legjelentősebb buddhista templomához, ami az est leple
alatt pompás megvilágításban táncolt. Itt csatlakozott hozzánk Itchoku néhány
haverja, akikkel egy izakayába (居酒屋) tévedtünk némi Asahi nevű
sörkészítmény tesztelése végett, mely egyébiránt Kínában, legalábbis
Shanghaiban szintúgy elterjedt fajta, ám csapolt (生)
változatban már kevésbé. Elvoltunk isten tudja meddig, aztán
visszaorientálódott mindenki a maga szállására. Rám is fért némi alvás, ugyanis
másnap már egy össznépi céges Tanabata-partin találtam magam a Cerulean Towerban,
Shibuyában.
Örülök, hogy jól érezted magad :)
VálaszTörlésEz a 春秋航空 hogyé' adta a jegyet?
A tókjói közlekedés nekem is a halálom, a JR még csak-csak, de a metrón esélyem sincs bennszülött vezető nélkül :)
Nagyon atom volt, ahogy lehet, megyek vissza :)
Törlés2000 rmb kb. 30-32,000 jen, asszem' Japánon belül is vannak járatai. Ha nem zuhanunk le, jó választás lehet! 笑
Pár nap után nagyjából megszoktam, gps-el és 50 navigációs alkalmazással mindent könnyen megtaláltam :)
Gyere is, minél hamarabb!
VálaszTörlésRemélem legközelebb össze is tudunk futni valamelyik városban :)
Igyekszem! Mindenképp!
Törlés