Ugrás a fő tartalomra

精选博文

Japán folklór vol. 8 - Madarak a japán kultúrában

Kawagoe

Kawagoe (川越) városkája mintegy fél órányira van Ikebukuro állomástól, nagyszerű célpont lehet egy egynapos kirándulásra. Mivelhogy Japánban pedig gyakoriak az egynapos munkaszünetek valamely éppen aktuális ünnep miatt, e héten az államalapítás (建国記念の日) végett, így mi is ejtettünk egy tripet a Kis Edónak is becézett helyre. Az Edo-korban a település mind gazdaságilag és stratégiai szempontból egyaránt fontos volt, a mindenkori sógun leghűségesebb követőit a Kawagoe vár urává tette. Edo és Kawagoe a története szorosan összefonódott, és Kawagoe számos elemet megörökölt a korabeli japán főváros építészetéből és kultúrájából, s egészen a mai napig megtalálhatóak ennek nyomai. A tágabb Tōkyō körzet egyik legfontosabb temploma, Kitain (喜多院) pedig az egyik legnagyszerűbb látnivaló az egész városban,így a megérkezést követően kapásból oda vettük az irányt.

A Kitain a Tendai buddhista szekta főtemploma a Kantó régióban, apropó ímhol egy dogám a buddhista backpacker Saichóról (最澄 767-822) a Tang-kori Kínában, akinek nevéhez a tendai buddhizmus Japánban való meghonosítása fűződik. Sőt, a templomkomplexumon belül található a az egykori Edo kastély megmaradt elemei is egyúttal. Az eredeti templomegyüttest i.sz. 830 körül húzták fel, de csak a XVII. századra lett igazán menő templom, a nagyszerű Tenkai (天海, 1536 – 1643) apát irányítása alatt, ki az Edo-kor első három sógunával egyaránt cimbizett, a sógunokkal való jó kapcsolata és közbenjárása végett számos templomot rendbe hozatott, köztük a Kitaint is. Sőt, hozzá kapcsolódik a templom kanjiának 北院-ból 喜多院-né változtatása is. 
A nagy igyekezetek ellenére 1638-ban csak leégett. Újjáépítését segítendő, a harmadik Tokugawa, Iemitsu elrendelte az akkori Edo-kastély néhány épületének átköltöztetését Kawagóéba, a Kitainbe, és nagyjából ezek az elemek maradtak meg az egész Edo-kastélyból, aminek az 1923-as nagy kantói földrengés (Namazu ugrott), majd a világháborúk sem tettek túl jót.
Darumák kívánságokra várván
Az egykori Edo-kastély megmaradt épületei lenyűgözőek. Két dolog hiányzott nekem erről az idilli engawáról (縁側) mindösszesen: wifi és tejes kávé.


Egy másik nehezen kihagyható látványossága a komplexumnak az ötszáz arhat - Gohyaku Rakan (五百羅漢) szoboregyüttese, mely igazából 540, az agyagkatonákhoz hasonlóan teljesen egyedi vonásokkal rendelkező arhat enumerációja. A szobrok teljesen életszerű jeleneket örökítenek meg, par example ezen a fikázó arhaton beszartam: 





Miután Ieyasu kipurcant, ereklyéit Nikkóba vitték, az út során pedig Tenkai egy megemlékező ceremóniát tartott a Kitainben, melynek tiszteletére emelték a  Semba Tōshō-gūt. Nikkō és Shizuoka mellett a kawagoei Kitain a harmadik legfontosabb Tōshō-gū szentély.  

A Kitaiint követően pedig az Edo-kori miliővel felvértezett városrészbe,a Kurazukuri no Machinamibe (蔵造りの町並み) mentünk tovább, mely a kazukuri (蔵造り), egykori agyagból készült raktárépületek építészeti stílusát őrzi. Mivel a korszakban Kawagoe számos nyersanyaggal látta el a fővárost, a virágzó bizniszből meggazdagodó kereskedők körében pedig gyakori volt a kazukuri stílusban tervezni boltjaikat is - néhány ezekből a mai napig megmaradt. A Kurazukuri utcán, az évszázados épületeknek éles kontrasztot képez a mellette húzódó, autókkal túlzsúfolt út, mely valahogy rontja a hely varázsát. Az 1624 és 1644 között épült harangtorony (Toki no kan, 時の鐘) jelenleg felújítás alatt van. A kis utca megtekintését követően tömérdek fényképpel megmálházva zúztunk vissza a fővárosba. 


Csatornafedél a harangtoronnyal

Ha van egy kis időnk kimozdulni a fővárosból, egy rövidke trip erejéig mindenképp érdemes lehet felkeresni Kawagoét!  

Megközelítés: 

Tobu Tojo Line Ikebukuróból Kawagoe megállóig
Seibu Shinjuku vonal - Kawagoe megálló

Kapcsolódó bejegyzések:






Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

百度一下,你就知道!

A számítógépes nyelvészet blog kezdeményezése kapcsán született az alábbi poszt:

Bǎi​dù yī​xià, nǐ jiù zhī​dào! (百度一下,你就知道!) –vagyis „Baidu-zz egy kicsit, és máris megtudod!- szól a Baidu - Bǎidù (百度) - 2000 januárja óta jegyzett pekingi központú, vezető kínai keresőportál szlogenje. Az Alexa Internet, Inc., az internetes oldalak forgalmának megbecsülése és rangsorolása alapján 2011 júniusában összesítésben a Baidu 6. helyen végzett, ami nem meglepő – pusztán a kínai internetfelhasználók rohamosan növekvő számából adódóan sem, mely mára kalkulációk szerint a négyszázötvenmilliót is meghaladta. A Baidu Kína vezető internetes keresőmotorja, a Google kivonulását követően folyamatosan növekvő piaci részesedéssel rendelkezik, 2011. márciusi adatok szerint már 75,5%-os dominanciával.
Számos szolgáltatással bír, ezek közül a legfontosabb a kínai nyelvű keresőmotor, mely által weblapokra, képekre, videókra kereshetünk rá. Néhány adatot tekintve a Baidu 740 millió weboldal, 80 millió kép, és köz…

A kínai írásjegyek

A kínai írás genezise igen mélyre nyúlik vissza, a világ egyik legrégebbi folyamatosan létező, és máig használt írása, a kialakulására vonatkozólag kevés forrás létezik, legenda viszont annál több. A Hadakozó Fejedelemségek korabeli művek - Xún​zǐ (荀子), Lǚ​shì​ Chūn​qiū (吕氏春秋) - szerint a kínai írásjegyek feltalálása Cāng​ Jié (仓颉) nevéhez fűzhető, ki a misztikus Sárga császár - Huáng​dì (黄帝) minisztere, és történésze is volt egyben, oly rendkívüli bölcsességgel, hogy még a félistenekkel és istenségekkel is megértette magát. Cāng​ Jié a Míng-kori (1367-1644) Táo Táoyí (陶宗仪) történeti művében - Shūshǐ huì​yào (书史会要) is megjelenik, miszerint Cāng​ Jié Huáng Jié (皇颉) adott névvel, s Hòugāng (候冈) családnévvel is ismert volt. Az ismert ábrázolások alapján négy szemmel rendelkezett, a felső kettő a nap és a hold váltakozását figyelte, míg az alsó kettővel a teknőspáncél, valamint a madártollak mintázatát is képes volt megkülönböztetni, az általa kifundált írást a leszármazottak régi írás…

上网了没有?

Szakszemináriumi matéria, a kínai internetes nyelvhasználatból.

When the society changes, language as a sign that the society will also undergo transformation. The digital age in China is the beginning of computer-mediated communication, and recent dramatic social, economic, and political changes that have taken place in China should lead to a change in the Chinese language as well.
The computer-mediated communication (CMC) has become increasingly widespread throughout the world, thanks to the rapid development of the computer technology. In mainland China, since the Internet service started in 1994, it has been developing very quickly. As early as October 1997 there were around six hundred and twenty thousand Chinese netizens. And approximately thirty hundred thousand computers were connected with the Internet.
In January 2007 there were approximately 137 million netizens in mainland China. Around 59 million computers were connected with the Internet. And China had about 843 thousan…

A japán vonatokról

"Japánban a vonatok olyan elbaszottul fejlettek, hogy hangsebességgel közlekednek és androidok irányítják őket, soha a büdös életbe nem késnek. Optimusz fővezérben tótágast áll a genitális szerelem a japán csodát szemlélve: hejj de high-tech vagy bébi" - hallhatjuk a Blikk tudósítóját Tokióból. 
Köztudottan sok van, mi csodálatos, ezek egyike pediglen az a bizonyos japán vonat. Amiről bizonyára a fentebbi fantazmagóriáink vannak, s mi több furtonfurt visszaöklendezi magát a toposz, hogy a japán közlekedési miniszter lemond, ha egy percet késik a vonat, et cetera.

Nos, amire te gondolsz, az nagy valószínűséggel a shinkansen, ami valóban egy módfelett előrehaladott jószág, azonban a japán fővárosban élve a napi ingázásban aligha találkozni vele. Közlekedni vele pedig, még annyira se. A magam részéről két vonalat használok a mindennapi közlekedésben, a Den-en-toshit (田園都市線) s a Yamanotét (山の手線), így pusztán e kettőről van tapasztalatom, ám elöljáróban annyit, hogy felejtsük el…

Fejezetek Tōkyō sötét múltjából vol. 8 - A 731-es alakulat nyomában

A Tōkyō sötét múltja sorozatban esett már szó különböző Edo-korividámságokról, évszázadokkal ezelőtti borzalmakkal azonban vélhetően nehezebb együttérezni, mint a közelmúlt kegyetlenségeivel. A sorozat ezen következő epizódjában a XX. századba tekintünk vissza, azon belül is a 731-es alakulat (731 部隊), illetve az azokhoz köthető emlékekhez. Mindenekelőtt ildomos belőlni a kontextust: második világháború, azon belül is második sino-japán háborúban (1937–1945) járunk. Kina észak-keleti területei - nevezetesen Mandzsúria - japán fennhatóság alatt. A tartomány fővárosa, Harbin (哈尔滨), s annak Pinfang kerülete (平房区) adott helyet a 731-es alakulat működésének, melyen keresztül a japán háborús bűnök legsötétebb bugyraiba nyerhetünk némi betekintést. A Japán birodalmi hadsereg hivatalosan Járványmegelőzési és Víztisztító Osztályának (関東軍防疫給水部本部) nevezett alakulatát a Kenpentai (憲兵隊), a voltaképpeni titkosrendőrség irányitása alatt hozták létre, ám az hamarosan az Északkelet-Kinában és Oroszor…

Japán kocsmológia vol. 1. - Yokochō sikátorok - Omoide Yokocho

A kínai kocsmológia tudományos blogsorozat után belekezdünk a japán kocsmológiába is, mely szintúgy hasonló komolysággal fogja végigjárni a témát itt Tōkyōban. Ma Shinjukuban jártam, akadt a zsebemben egy gopro ezért gondoltam végigjárok az Omoide Yokochón (思い出横丁) "emlékek sikátora'. a sorozat nyitányaként. Mi is az a yokocho?  A yokocho effektíve sikátor, szűk kis utcácska, mely egy totális más Tōkyōba vezethet el bennünket, mint amit a széles sugárutak és felhőkarcolók dicsfényében megszokhattunk. Az Omoide Yokocho - vagy a Shinjuku állomás nyugati kijáratánál található, az évtizedek számos tűzesetét és szerencsétlenségeit számos épület átvészelte, s valódi romkocsma labirintust találhatunk itt, melyekben yakitoritól a motsu-nabén át a soba tésztásig számos falatot szerezhetünk a sör és szaké mellé.   A nevezetes szűkös utcácskákat "pisás sikátorként" (ションベン横丁) is szokták volt emlegetni, mivelhogy az 1999-es tűzvész előtt nemigen voltak mosdók a kis krimókban. A …

Az agymosás kínai művészete

Az imént olvastam Robert B. Cialdini: Influence - The Psychology of Persuasion cimű könyvében egy érdekes fejezetet, melyben a következetesség elvéről van szó, azaz hogy milyen erősen tartunk ki döntéseink illetve elmondottjaink mellett. Pszichológia kutatások alapján ha az ember állást foglal egy bizonyos dologgal kapcsolatban - akkor ezen elv alapján - nagy valószinűséggel akkor is kitart mellette, ha bebizonyosodik a tévedése. Mindezt többek között egy érdekes kinai példával igazolja a szerző. A koreai háborúban (1950-1953) számos amerikai katona találta magát kinai fogolytáborokban. Az már a kezdetektől fogva világos volt, hogy a kommunista kinai vezetés gyökeresen eltérő mód kezeli a foglyokat, mint Észak-Koreai szövetségese, mely utóbbi szigorú megtorlások és büntetések útján vélte hatalma biztositását, valamint a fogva tartottak betörését. A kinaiak egy egészen más, és sokkal hatékonyabb módszert válaszottak.
Tudatosan mellőzve a brutalitást, fizikai fenyitéseket egy szofiszti…

Fejezetek Tōkyō sötét múltjából vol. 2 - Kozukappara vesztőhelye

Minami senju (南千住) számos jelentős történelmi esemény emlékét őrzi, talán több olyat is, amire nem szívesen szoktak volt visszaemlékezni. Ilyen példának okáért a Kozukappara vesztőhelye (小塚原刑場), mely egyike volt az Edo-kori Tōkyō három nagy kivégzőhelyének - Nishikigamori - a mai Shinagawa közelében, valamint Odawa mellett - utóbbi Hachioji külvárosában. A vesztőhelyre a Edo-korszak legsúlyosabb halálnemeinek elszenvedői - fővesztés (斬首刑), keresztre feszítés (磔), máglyán elégetés (火罪) nyertek belépőt, de itt voltak közszemlére téve a gokumon 獄門 - 'börtönkapu' a testtől megválasztott koponyák (mint Masakado fejének esete) is. A hagyományos geomanciai képzetek alapján a rontás/negatív energiák a város északkeleti sarkából érkeztek, s mivel a város ezen kerülte Edo várától (江戸城) pontosan északkeleti irányban helyezkedett el, valamennyi kelletlen de szükséges intézmény - mint a kivégzőhely, vágóhidak, vagy éppen Yoshiwara vöröslámpás negyede is ezen a területen kapott helyet. Ara…