Fing-tekercsek az Edo-kori Japánból

Az Edo-kori Japánban, feltehetőleg valamikor 1846 környékén, ismeretlen művész, vagy művészek által készített ábrázolásokra mint He-gassen (屁合戦), ergo "fing csataként" szoktak volt hivatkozni. A fingpanoráma tizenöt különböző ábrázolásán emberek finganak egymásra, macskákat finganak tova, finggal döntenek ki fákat, finggal zúznak pozdorjává épületeket, zsákba finganak, ergo káoszba szellentik a komplett univerzumot.
A Waseda egyetem tulajdonában lévő tekercs magyarázatára több elgondolás is létezik. Egyes vélemények szerint a kortárs Japán politikai és társadalmi változásainak kifigurázása, miszerint az Edo-kor (1603-1868) során megnőtt a Japánban érkezett európaiak száma (végtelenül magas szám lehetett, tekintve hogy tavalyi demográfiai statisztikák szerint Japán 98%-ban japán) illetve az európai befolyás a szigetország felett; ezáltal az ábrázolások a külföldi térhódítás elleni válaszul, szimpla xenophób fogantatásban születtek. 
A XVII. század közepétől kezdve kínai kereskedőkön, a Holland Kelet-India Társaság és néhány angol kereskedőn kívül kevesen ténykedhettek a Tokugawa-sógunátus uralta  Japánban. Nem értek a művészettörténethez bár, ránézésre legalábbis nehéz bármilyen europoid stílusjegyeket felfedezni az ábrázoltakon (már ha egyáltalán ábrázolták-e a külföldieket a kortárs műveken, illetve megkülönböztették-e őket?)
Mások szerint egyszerű prosztó humor, manapság sem vagyunk híján baszós-fingós viccekből, a kortárs ukiyo-e zsánerfestészete is gyakorta örökített meg vulgáris témákat (gondoljunk csak a 春画 kategóriájú képekre) Tofugu földönkívüli-összeesküvést vél felfedezni a tekercsekben 笑

Kapcsolódó bejegyzések:


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

ギャル文字

A Kék-folyó tényleg kék?

2017 top 15