Fing-tekercsek az Edo-kori Japánból

A Waseda egyetem tulajdonában lévő tekercs magyarázatára több elgondolás is létezik. Egyes vélemények szerint a kortárs Japán politikai és társadalmi változásainak kifigurázása, miszerint az Edo-kor (1603-1868) során megnőtt a Japánban érkezett európaiak száma (végtelenül magas szám lehetett, tekintve hogy tavalyi demográfiai statisztikák szerint Japán 98%-ban japán) illetve az európai befolyás a szigetország felett; ezáltal az ábrázolások a külföldi térhódítás elleni válaszul, szimpla xenophób fogantatásban születtek.
A XVII. század közepétől kezdve kínai kereskedőkön, a Holland Kelet-India Társaság és néhány angol kereskedőn kívül kevesen ténykedhettek a Tokugawa-sógunátus uralta Japánban. Nem értek a művészettörténethez bár, ránézésre legalábbis nehéz bármilyen europoid stílusjegyeket felfedezni az ábrázoltakon (már ha egyáltalán ábrázolták-e a külföldieket a kortárs műveken, illetve megkülönböztették-e őket?)
Mások szerint egyszerű prosztó humor, manapság sem vagyunk híján baszós-fingós viccekből, a kortárs ukiyo-e zsánerfestészete is gyakorta örökített meg vulgáris témákat (gondoljunk csak a 春画 kategóriájú képekre) Tofugu földönkívüli-összeesküvést vél felfedezni a tekercsekben 笑
Megjegyzések
Megjegyzés küldése