Ugrás a fő tartalomra

精选博文

Japán folklór vol. 8 - Madarak a japán kultúrában

A nagy kínai fixi-forradalom

Bizonyára sokan képzelik még Kínát úgy, ahol emberek millió közlekednek biciklikkel, nos valóban volt, hogy a kerékpár képezte a három nagy cucc (三大件 ), vagyis a társadalmi státuszt biztosító ingóságok egyikét. A bicaj ebbéli értelemben vett 'nagy cucc' szerepben utoljára a 60-as években tündökölt, manapság Kínában a három nagy cucc lényegében ugyanaz, mint a világ legtöbb helyén: ház, kocsi, pénz. A kínai gazdasági bumm és az autók elterjedésével a legtöbb kínai szemében a bicaj a szegénység képzetével kapcsolódott össze, emlékezhetünk még pár évvel ezelőtti tv-s társkereső műsor leánykájának aranyköpésére, miszerint inkább sírna egy BMW-ben ülve, semmit nevetne egy biciklin (我宁愿坐在宝马里哭,不愿坐在自行车上笑). Az utóbbiakban azonban a bicajozás ismét nagyon menő dologgá lett Kínában, de ezúttal ne a kulturális forradalom korabeli bringás elvtársokra, ellenben a nagy kínai fixi-forradalomra (死飞大革命) hangolódjunk!
Abban, hogy a bicajozás ismét menő lett Kínában, annak nagy szerepe volt a fixed gear, örökhajtós bicajok, avagy kínaiul 死飞 kerékpárokat körülölelő divatőrületnek. A fixi bringa lemond a váltó, illetve a szabadon futás kényelméről, mivel nincs a hátsó tengelyükön szabadonfutó mechanika, és csak egy áttételük van, ergo folyamatosan tekernünk kell, ha közlekedni szeretnénk vele. Ugyanakkor lehet a bmx-hez hasonlóan a fixivel is lehet trükközni (skid, endo, footjam, etc.), ami nagyban hozzájárul népszerűségéhez. 
A Doufukuai fixi
Kezdetben pusztán Beijing és Shanghaiban lehetett fixikhez jutni, most már viszont bárhol, és kisebb kínai városokban is nagyon elterjedt menőségi kellékké vált. A legtöbb fixi pusztán presztízs miatt fék nélkül érkezik, minthogy a sajátom is, bár Shanghaiban fékkel rendelkező biciklivel is igencsak adrenalin-pumpa a kerékpározás, fék nélkül pedig arra jöttem rá, hogy életveszélyes. Így végül beszereztem rá egy első féket, de azóta is számtalanszor elcsaptam egyszerűen semmilyen szinten körül nem tekintő, s az útra-ugráló elvtársakat. A fék tehát nem feltétlenül segít Kínában, hátránynak mindenesetre aligha mondható. Fujian tartományban példának okáért be is tiltották a fixiket, miután halálos áldozata is lett a féktelenségnek. 
Mindazonáltal teljes mértékben személyre szabható, ergo trendi, és ha igazán divatos bicajt szeretnénk, ahhoz igencsak a zsebünkbe kell nyúlnunk, a kínaiak pedig semmit sem szeretnek annál jobban, minthogy mélyen a zsebükbe nyúljanak. Itt elolvashatjuk a Martin fantázianevű, 16 éves veterán kínai fixis sztoriját, aki momentán egy Bianchi D2 Pista full karbonvázas bringával nyomul (3000 dolcsi környékén), a legmenőbb shanghai-i bicajépítőknél, a Factory Five-nál 5000元 alatt nem sok mindenhez juthatunk. Mégsem kell szomorkodnunk, ha teszem azt diákként vagyunk Kínában, és nem kívánjuk három havi ösztöndíjunkat bringára cserélni; hiszen van nekünk egy derék barátunk, aki a 淘宝 névre hallgat. Taobaón keresztül 700-2000元-es skálán igen széles körben választhatunk kedvünkre való fixi bicajt, nem kell mást tennünk, mint beütni a varázsszót: 死飞
Szintén érdemes egy jóféle láncot szereznünk, mert az elvtársak nagyon ügyesek ám, ha bringalopásról van szó. Alig van olyan bringás haverom, akitől ne loptak volna valamit Kínában. Kevésbé forgalmas helyeken nem is szabad parkolni, mert sec-perc alatt megszabadítanak tőle.
Ettől függetlenül, nemcsak hogy hasznos dolog bicajozni Shanghaiban, de izgalmas is, hisz sosem tudhatjuk, élve térünk-e vissza, ha leszaladunk a közértbe, emellett a volt francia koncessziós negyedben nagyszerű élmény suhanni az éjszakában. A Factory Five keddenként általában szervez nightride-okat a város különböző pontjain, amikor is Shanghai fixi-hadosztálya összeáll, és végiggrasszál Kelet Szajhájának neonfényes útjain.

Shanghai bicaj-túrák készülőben a Doufukuai Shanghai-kalauzban!

Bicajos oldalak:

Facory Five

Natooke Beijing

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

百度一下,你就知道!

A számítógépes nyelvészet blog kezdeményezése kapcsán született az alábbi poszt:

Bǎi​dù yī​xià, nǐ jiù zhī​dào! (百度一下,你就知道!) –vagyis „Baidu-zz egy kicsit, és máris megtudod!- szól a Baidu - Bǎidù (百度) - 2000 januárja óta jegyzett pekingi központú, vezető kínai keresőportál szlogenje. Az Alexa Internet, Inc., az internetes oldalak forgalmának megbecsülése és rangsorolása alapján 2011 júniusában összesítésben a Baidu 6. helyen végzett, ami nem meglepő – pusztán a kínai internetfelhasználók rohamosan növekvő számából adódóan sem, mely mára kalkulációk szerint a négyszázötvenmilliót is meghaladta. A Baidu Kína vezető internetes keresőmotorja, a Google kivonulását követően folyamatosan növekvő piaci részesedéssel rendelkezik, 2011. márciusi adatok szerint már 75,5%-os dominanciával.
Számos szolgáltatással bír, ezek közül a legfontosabb a kínai nyelvű keresőmotor, mely által weblapokra, képekre, videókra kereshetünk rá. Néhány adatot tekintve a Baidu 740 millió weboldal, 80 millió kép, és köz…

A kínai írásjegyek

A kínai írás genezise igen mélyre nyúlik vissza, a világ egyik legrégebbi folyamatosan létező, és máig használt írása, a kialakulására vonatkozólag kevés forrás létezik, legenda viszont annál több. A Hadakozó Fejedelemségek korabeli művek - Xún​zǐ (荀子), Lǚ​shì​ Chūn​qiū (吕氏春秋) - szerint a kínai írásjegyek feltalálása Cāng​ Jié (仓颉) nevéhez fűzhető, ki a misztikus Sárga császár - Huáng​dì (黄帝) minisztere, és történésze is volt egyben, oly rendkívüli bölcsességgel, hogy még a félistenekkel és istenségekkel is megértette magát. Cāng​ Jié a Míng-kori (1367-1644) Táo Táoyí (陶宗仪) történeti művében - Shūshǐ huì​yào (书史会要) is megjelenik, miszerint Cāng​ Jié Huáng Jié (皇颉) adott névvel, s Hòugāng (候冈) családnévvel is ismert volt. Az ismert ábrázolások alapján négy szemmel rendelkezett, a felső kettő a nap és a hold váltakozását figyelte, míg az alsó kettővel a teknőspáncél, valamint a madártollak mintázatát is képes volt megkülönböztetni, az általa kifundált írást a leszármazottak régi írás…

上网了没有?

Szakszemináriumi matéria, a kínai internetes nyelvhasználatból.

When the society changes, language as a sign that the society will also undergo transformation. The digital age in China is the beginning of computer-mediated communication, and recent dramatic social, economic, and political changes that have taken place in China should lead to a change in the Chinese language as well.
The computer-mediated communication (CMC) has become increasingly widespread throughout the world, thanks to the rapid development of the computer technology. In mainland China, since the Internet service started in 1994, it has been developing very quickly. As early as October 1997 there were around six hundred and twenty thousand Chinese netizens. And approximately thirty hundred thousand computers were connected with the Internet.
In January 2007 there were approximately 137 million netizens in mainland China. Around 59 million computers were connected with the Internet. And China had about 843 thousan…

A japán vonatokról

"Japánban a vonatok olyan elbaszottul fejlettek, hogy hangsebességgel közlekednek és androidok irányítják őket, soha a büdös életbe nem késnek. Optimusz fővezérben tótágast áll a genitális szerelem a japán csodát szemlélve: hejj de high-tech vagy bébi" - hallhatjuk a Blikk tudósítóját Tokióból. 
Köztudottan sok van, mi csodálatos, ezek egyike pediglen az a bizonyos japán vonat. Amiről bizonyára a fentebbi fantazmagóriáink vannak, s mi több furtonfurt visszaöklendezi magát a toposz, hogy a japán közlekedési miniszter lemond, ha egy percet késik a vonat, et cetera.

Nos, amire te gondolsz, az nagy valószínűséggel a shinkansen, ami valóban egy módfelett előrehaladott jószág, azonban a japán fővárosban élve a napi ingázásban aligha találkozni vele. Közlekedni vele pedig, még annyira se. A magam részéről két vonalat használok a mindennapi közlekedésben, a Den-en-toshit (田園都市線) s a Yamanotét (山の手線), így pusztán e kettőről van tapasztalatom, ám elöljáróban annyit, hogy felejtsük el…

Fejezetek Tōkyō sötét múltjából vol. 8 - A 731-es alakulat nyomában

A Tōkyō sötét múltja sorozatban esett már szó különböző Edo-korividámságokról, évszázadokkal ezelőtti borzalmakkal azonban vélhetően nehezebb együttérezni, mint a közelmúlt kegyetlenségeivel. A sorozat ezen következő epizódjában a XX. századba tekintünk vissza, azon belül is a 731-es alakulat (731 部隊), illetve az azokhoz köthető emlékekhez. Mindenekelőtt ildomos belőlni a kontextust: második világháború, azon belül is második sino-japán háborúban (1937–1945) járunk. Kina észak-keleti területei - nevezetesen Mandzsúria - japán fennhatóság alatt. A tartomány fővárosa, Harbin (哈尔滨), s annak Pinfang kerülete (平房区) adott helyet a 731-es alakulat működésének, melyen keresztül a japán háborús bűnök legsötétebb bugyraiba nyerhetünk némi betekintést. A Japán birodalmi hadsereg hivatalosan Járványmegelőzési és Víztisztító Osztályának (関東軍防疫給水部本部) nevezett alakulatát a Kenpentai (憲兵隊), a voltaképpeni titkosrendőrség irányitása alatt hozták létre, ám az hamarosan az Északkelet-Kinában és Oroszor…

Japán kocsmológia vol. 1. - Yokochō sikátorok - Omoide Yokocho

A kínai kocsmológia tudományos blogsorozat után belekezdünk a japán kocsmológiába is, mely szintúgy hasonló komolysággal fogja végigjárni a témát itt Tōkyōban. Ma Shinjukuban jártam, akadt a zsebemben egy gopro ezért gondoltam végigjárok az Omoide Yokochón (思い出横丁) "emlékek sikátora'. a sorozat nyitányaként. Mi is az a yokocho?  A yokocho effektíve sikátor, szűk kis utcácska, mely egy totális más Tōkyōba vezethet el bennünket, mint amit a széles sugárutak és felhőkarcolók dicsfényében megszokhattunk. Az Omoide Yokocho - vagy a Shinjuku állomás nyugati kijáratánál található, az évtizedek számos tűzesetét és szerencsétlenségeit számos épület átvészelte, s valódi romkocsma labirintust találhatunk itt, melyekben yakitoritól a motsu-nabén át a soba tésztásig számos falatot szerezhetünk a sör és szaké mellé.   A nevezetes szűkös utcácskákat "pisás sikátorként" (ションベン横丁) is szokták volt emlegetni, mivelhogy az 1999-es tűzvész előtt nemigen voltak mosdók a kis krimókban. A …

Az agymosás kínai művészete

Az imént olvastam Robert B. Cialdini: Influence - The Psychology of Persuasion cimű könyvében egy érdekes fejezetet, melyben a következetesség elvéről van szó, azaz hogy milyen erősen tartunk ki döntéseink illetve elmondottjaink mellett. Pszichológia kutatások alapján ha az ember állást foglal egy bizonyos dologgal kapcsolatban - akkor ezen elv alapján - nagy valószinűséggel akkor is kitart mellette, ha bebizonyosodik a tévedése. Mindezt többek között egy érdekes kinai példával igazolja a szerző. A koreai háborúban (1950-1953) számos amerikai katona találta magát kinai fogolytáborokban. Az már a kezdetektől fogva világos volt, hogy a kommunista kinai vezetés gyökeresen eltérő mód kezeli a foglyokat, mint Észak-Koreai szövetségese, mely utóbbi szigorú megtorlások és büntetések útján vélte hatalma biztositását, valamint a fogva tartottak betörését. A kinaiak egy egészen más, és sokkal hatékonyabb módszert válaszottak.
Tudatosan mellőzve a brutalitást, fizikai fenyitéseket egy szofiszti…

Fejezetek Tōkyō sötét múltjából vol. 2 - Kozukappara vesztőhelye

Minami senju (南千住) számos jelentős történelmi esemény emlékét őrzi, talán több olyat is, amire nem szívesen szoktak volt visszaemlékezni. Ilyen példának okáért a Kozukappara vesztőhelye (小塚原刑場), mely egyike volt az Edo-kori Tōkyō három nagy kivégzőhelyének - Nishikigamori - a mai Shinagawa közelében, valamint Odawa mellett - utóbbi Hachioji külvárosában. A vesztőhelyre a Edo-korszak legsúlyosabb halálnemeinek elszenvedői - fővesztés (斬首刑), keresztre feszítés (磔), máglyán elégetés (火罪) nyertek belépőt, de itt voltak közszemlére téve a gokumon 獄門 - 'börtönkapu' a testtől megválasztott koponyák (mint Masakado fejének esete) is. A hagyományos geomanciai képzetek alapján a rontás/negatív energiák a város északkeleti sarkából érkeztek, s mivel a város ezen kerülte Edo várától (江戸城) pontosan északkeleti irányban helyezkedett el, valamennyi kelletlen de szükséges intézmény - mint a kivégzőhely, vágóhidak, vagy éppen Yoshiwara vöröslámpás negyede is ezen a területen kapott helyet. Ara…