Ugrás a fő tartalomra

精选博文

Japán folklór vol. 8 - Madarak a japán kultúrában

Xi'an - 3. nap (大雁塔)

Xi'an, harmadik nap felkerekedtünk, és a város egyik ősi jelképéhez, a 64,5 méter magas Vadludak nagy pagodájához (大雁塔 Dàyàn Tǎ) navigáltunk, mely a város déli féltekén helyezkedik. Igen jó állapotban konzerválódott szent buddhista zarándokhely, melyet még a Tang-dinasztia idején, 642-ben húztak fel, s arra a célra szolgált, hogy itt rendszerezze illetőleg fordítsa le Xuanzang szerzetes indiai tripje során szerzett szanszkrit nyelvű buddhista dokumentumait. Xuanzang (596-664)- kiről már volt említés Nanjing-i ereklyéi és a Dragonball kapcsán - Chang'an-ból (a mai Xi'an-ból) startolt anno, és a Selyemút mentén több sivatagon keresztülvágva a buddhizmus bölcsőjébe, Indiába érkezett. 17 évig tartó tripje során 657 szútrát és számos Buddha-ereklyét zsákmányolt, és visszatérve Chang'an-ba Táng Gāozōng császár jóváhagyásával a Dàyàn tǎ-t körülvevő Da Ci'en templomegyüttes első apátja lett. Ötven szerzetestársával együtt itt kezdtek bele az összeszedett matéria kínaira fordítására, 1355 kötetben le is nyomatták a szanszkrit tanításokat.

A "vadludak" elnevezéshez egy külön legenda tartózkodik. A buddhisták között volt egy csoportosulás, kiknek a húsevés nem számított tabunak. Egy nap azonban nem tudtak húst venni, és éppen észrevettek egy raj meggondolatlan vadludat körözni fejük felett, mire az egyik szerzetes így fohászkodott magában: "ma nincs hús. Bízom, hogy a könyörületes Bodhiszattva juttat nekünk valamit", s lám, az egyik vadlúd pont kitörte szárnyát és pont előttük zuhant a földre. A szerzetesek ezt egyértelmű jelnek vették, hogy még inkább ájtatosak legyenek, felhúzták a pagodát, és megtagadták a húsfogyasztást. Innen ered az elnevezés.

A pagodát körülvevő Da Ci'en templom előtt áll Xuanzang szobra, a templom bejáratánál oroszlánszobrok állnak őrt. A templom bejáratánál egy dobtorony és egy harangtorony van, a dobok kapcsán érdemes tudni, hogy a föld hangjának tekintették, és mágikus erővel ruházták fel, miszerint a dob hangja távol tartja a gonosz szellemeket. Emellett a buddhista prédikálások során a dobok hangját gyakorta párosítják az oroszlán bömbölésével, ergo igen fontos szerepük volt e hangszereknek. A szemközti harangtoronyban pediglen egy 15 tonnás vasból öntött harang kapott helyet.

A Vadludak nagy pagodájától északra fekszik egy hatalmas, szökőkutakkal díszített tér, mely egész Ázsia egyik legnagyobb zenés-szökőkútjaként tündököl, melyet turistaösvények és parkok vesznek körül. 12:00-kor megnéztük az előadást, a muzsikaszós szökőkút-performanszt, közben egy idősebb belga nővel és barátnőjével elegyedtünk beszédbe, kik csak úgy utazgatnak Kína szerte, meginvitáltuk őket a pagodához, de elmondásuk szerint nekik már herótjuk van a kínai templomokból, nem is érdekelte őket Xuanzang, de még a Dragonball sem, hiába is próbáltuk felkelteni érdeklődésüket. Sok turista utazza keresztül-kasul ezt az országot, de azt se tudja, hogy mit lát.

Délután lett, mire bejártuk a környéket, igazából a látnivalók nagy részét kipipáltuk, nem akartunk már kapkodni, így visszamentünk a hostelba, megnéztük a Gyűrűk urát, és elkészítettük a Magyarországot bemutató rajzocskánkat (kvázi egy 3. katonai felmérést, melyre még I. Ferenc is elégedetten kacsintana) - Kókának is szerfölött nagy jelentőséget tulajdonítva -, melyet ki is ragasztottak a több száznyi egyéb rajzocska mellé, ki erre jár majd hazánkfia, mindenképp csodálja meg nagyívű munkánkat.

Elköszöntünk, visszaindultunk az állomásra, ahova 157587982642462472 habzó szájú, elméje feletti kontrollt elvesztő embertársunkkal próbáltunk bejutni, rendesen deportálási hangulat volt, totális káosz, ahogy az embertömeg nyomul befele barátot, nőt, gyermeket feledve űzött vadként; az az érzésem volt, hogy menekülünk Szarajevóba. Végül csak felszálltunk a vonatra, ahol kiskutya szagú párnám és takaróm volt, lehet az kábított el, de elég gyorsan álomba szenderültem, és már csak valahol Nanjing közelében tértem vissza a Köztes Létből. Jó kis trip volt, Xi'an egy nagyszerű, vibráló kulturális központ(ahol gigászi építkezések folynak: egy húsz éven belül teljesen más lesz az arculata, ami nem éppen pozitívum. És ez Kína számos nagyvárosára elmondható). Ugyanakkor az öreg Nanjingba is jó volt visszajönni.

Ki esetlegesen attól retteg, hogy nincs semminő matéria e hasábokon a Xi'an-i incidensről, az ne rettegjen, mert van.

Xi'an kapcsán érdemes ellátogatni a xianese.com oldalra, ahol naprakész információkat kaphatunk a város kulturális eseményeiről, koncertekről, kiállításokról és minden más egyébről.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

百度一下,你就知道!

A számítógépes nyelvészet blog kezdeményezése kapcsán született az alábbi poszt:

Bǎi​dù yī​xià, nǐ jiù zhī​dào! (百度一下,你就知道!) –vagyis „Baidu-zz egy kicsit, és máris megtudod!- szól a Baidu - Bǎidù (百度) - 2000 januárja óta jegyzett pekingi központú, vezető kínai keresőportál szlogenje. Az Alexa Internet, Inc., az internetes oldalak forgalmának megbecsülése és rangsorolása alapján 2011 júniusában összesítésben a Baidu 6. helyen végzett, ami nem meglepő – pusztán a kínai internetfelhasználók rohamosan növekvő számából adódóan sem, mely mára kalkulációk szerint a négyszázötvenmilliót is meghaladta. A Baidu Kína vezető internetes keresőmotorja, a Google kivonulását követően folyamatosan növekvő piaci részesedéssel rendelkezik, 2011. márciusi adatok szerint már 75,5%-os dominanciával.
Számos szolgáltatással bír, ezek közül a legfontosabb a kínai nyelvű keresőmotor, mely által weblapokra, képekre, videókra kereshetünk rá. Néhány adatot tekintve a Baidu 740 millió weboldal, 80 millió kép, és köz…

A kínai írásjegyek

A kínai írás genezise igen mélyre nyúlik vissza, a világ egyik legrégebbi folyamatosan létező, és máig használt írása, a kialakulására vonatkozólag kevés forrás létezik, legenda viszont annál több. A Hadakozó Fejedelemségek korabeli művek - Xún​zǐ (荀子), Lǚ​shì​ Chūn​qiū (吕氏春秋) - szerint a kínai írásjegyek feltalálása Cāng​ Jié (仓颉) nevéhez fűzhető, ki a misztikus Sárga császár - Huáng​dì (黄帝) minisztere, és történésze is volt egyben, oly rendkívüli bölcsességgel, hogy még a félistenekkel és istenségekkel is megértette magát. Cāng​ Jié a Míng-kori (1367-1644) Táo Táoyí (陶宗仪) történeti művében - Shūshǐ huì​yào (书史会要) is megjelenik, miszerint Cāng​ Jié Huáng Jié (皇颉) adott névvel, s Hòugāng (候冈) családnévvel is ismert volt. Az ismert ábrázolások alapján négy szemmel rendelkezett, a felső kettő a nap és a hold váltakozását figyelte, míg az alsó kettővel a teknőspáncél, valamint a madártollak mintázatát is képes volt megkülönböztetni, az általa kifundált írást a leszármazottak régi írás…

上网了没有?

Szakszemináriumi matéria, a kínai internetes nyelvhasználatból.

When the society changes, language as a sign that the society will also undergo transformation. The digital age in China is the beginning of computer-mediated communication, and recent dramatic social, economic, and political changes that have taken place in China should lead to a change in the Chinese language as well.
The computer-mediated communication (CMC) has become increasingly widespread throughout the world, thanks to the rapid development of the computer technology. In mainland China, since the Internet service started in 1994, it has been developing very quickly. As early as October 1997 there were around six hundred and twenty thousand Chinese netizens. And approximately thirty hundred thousand computers were connected with the Internet.
In January 2007 there were approximately 137 million netizens in mainland China. Around 59 million computers were connected with the Internet. And China had about 843 thousan…

A japán vonatokról

"Japánban a vonatok olyan elbaszottul fejlettek, hogy hangsebességgel közlekednek és androidok irányítják őket, soha a büdös életbe nem késnek. Optimusz fővezérben tótágast áll a genitális szerelem a japán csodát szemlélve: hejj de high-tech vagy bébi" - hallhatjuk a Blikk tudósítóját Tokióból. 
Köztudottan sok van, mi csodálatos, ezek egyike pediglen az a bizonyos japán vonat. Amiről bizonyára a fentebbi fantazmagóriáink vannak, s mi több furtonfurt visszaöklendezi magát a toposz, hogy a japán közlekedési miniszter lemond, ha egy percet késik a vonat, et cetera.

Nos, amire te gondolsz, az nagy valószínűséggel a shinkansen, ami valóban egy módfelett előrehaladott jószág, azonban a japán fővárosban élve a napi ingázásban aligha találkozni vele. Közlekedni vele pedig, még annyira se. A magam részéről két vonalat használok a mindennapi közlekedésben, a Den-en-toshit (田園都市線) s a Yamanotét (山の手線), így pusztán e kettőről van tapasztalatom, ám elöljáróban annyit, hogy felejtsük el…

Fejezetek Tōkyō sötét múltjából vol. 8 - A 731-es alakulat nyomában

A Tōkyō sötét múltja sorozatban esett már szó különböző Edo-korividámságokról, évszázadokkal ezelőtti borzalmakkal azonban vélhetően nehezebb együttérezni, mint a közelmúlt kegyetlenségeivel. A sorozat ezen következő epizódjában a XX. századba tekintünk vissza, azon belül is a 731-es alakulat (731 部隊), illetve az azokhoz köthető emlékekhez. Mindenekelőtt ildomos belőlni a kontextust: második világháború, azon belül is második sino-japán háborúban (1937–1945) járunk. Kina észak-keleti területei - nevezetesen Mandzsúria - japán fennhatóság alatt. A tartomány fővárosa, Harbin (哈尔滨), s annak Pinfang kerülete (平房区) adott helyet a 731-es alakulat működésének, melyen keresztül a japán háborús bűnök legsötétebb bugyraiba nyerhetünk némi betekintést. A Japán birodalmi hadsereg hivatalosan Járványmegelőzési és Víztisztító Osztályának (関東軍防疫給水部本部) nevezett alakulatát a Kenpentai (憲兵隊), a voltaképpeni titkosrendőrség irányitása alatt hozták létre, ám az hamarosan az Északkelet-Kinában és Oroszor…

Japán kocsmológia vol. 1. - Yokochō sikátorok - Omoide Yokocho

A kínai kocsmológia tudományos blogsorozat után belekezdünk a japán kocsmológiába is, mely szintúgy hasonló komolysággal fogja végigjárni a témát itt Tōkyōban. Ma Shinjukuban jártam, akadt a zsebemben egy gopro ezért gondoltam végigjárok az Omoide Yokochón (思い出横丁) "emlékek sikátora'. a sorozat nyitányaként. Mi is az a yokocho?  A yokocho effektíve sikátor, szűk kis utcácska, mely egy totális más Tōkyōba vezethet el bennünket, mint amit a széles sugárutak és felhőkarcolók dicsfényében megszokhattunk. Az Omoide Yokocho - vagy a Shinjuku állomás nyugati kijáratánál található, az évtizedek számos tűzesetét és szerencsétlenségeit számos épület átvészelte, s valódi romkocsma labirintust találhatunk itt, melyekben yakitoritól a motsu-nabén át a soba tésztásig számos falatot szerezhetünk a sör és szaké mellé.   A nevezetes szűkös utcácskákat "pisás sikátorként" (ションベン横丁) is szokták volt emlegetni, mivelhogy az 1999-es tűzvész előtt nemigen voltak mosdók a kis krimókban. A …

Az agymosás kínai művészete

Az imént olvastam Robert B. Cialdini: Influence - The Psychology of Persuasion cimű könyvében egy érdekes fejezetet, melyben a következetesség elvéről van szó, azaz hogy milyen erősen tartunk ki döntéseink illetve elmondottjaink mellett. Pszichológia kutatások alapján ha az ember állást foglal egy bizonyos dologgal kapcsolatban - akkor ezen elv alapján - nagy valószinűséggel akkor is kitart mellette, ha bebizonyosodik a tévedése. Mindezt többek között egy érdekes kinai példával igazolja a szerző. A koreai háborúban (1950-1953) számos amerikai katona találta magát kinai fogolytáborokban. Az már a kezdetektől fogva világos volt, hogy a kommunista kinai vezetés gyökeresen eltérő mód kezeli a foglyokat, mint Észak-Koreai szövetségese, mely utóbbi szigorú megtorlások és büntetések útján vélte hatalma biztositását, valamint a fogva tartottak betörését. A kinaiak egy egészen más, és sokkal hatékonyabb módszert válaszottak.
Tudatosan mellőzve a brutalitást, fizikai fenyitéseket egy szofiszti…

Fejezetek Tōkyō sötét múltjából vol. 2 - Kozukappara vesztőhelye

Minami senju (南千住) számos jelentős történelmi esemény emlékét őrzi, talán több olyat is, amire nem szívesen szoktak volt visszaemlékezni. Ilyen példának okáért a Kozukappara vesztőhelye (小塚原刑場), mely egyike volt az Edo-kori Tōkyō három nagy kivégzőhelyének - Nishikigamori - a mai Shinagawa közelében, valamint Odawa mellett - utóbbi Hachioji külvárosában. A vesztőhelyre a Edo-korszak legsúlyosabb halálnemeinek elszenvedői - fővesztés (斬首刑), keresztre feszítés (磔), máglyán elégetés (火罪) nyertek belépőt, de itt voltak közszemlére téve a gokumon 獄門 - 'börtönkapu' a testtől megválasztott koponyák (mint Masakado fejének esete) is. A hagyományos geomanciai képzetek alapján a rontás/negatív energiák a város északkeleti sarkából érkeztek, s mivel a város ezen kerülte Edo várától (江戸城) pontosan északkeleti irányban helyezkedett el, valamennyi kelletlen de szükséges intézmény - mint a kivégzőhely, vágóhidak, vagy éppen Yoshiwara vöröslámpás negyede is ezen a területen kapott helyet. Ara…